Collegegeld na 5,5 jaar maximaal 4500 euro

Een hbo-student die straks langer dan 5,5 jaar over zijn studie doet, gaat maximaal driemaal het gewone collegegeld betalen. Dat is ongeveer 4500 euro. Staatssecretaris Rutte noemde dat maximum gisteren in de Tweede Kamer.
Tot nu toe was er sprake van een maximum van 6500 euro per jaar, omdat het hoger onderwijs dat gemiddeld per student kwijt is. Het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) ging nog onlangs van dat bedrag uit bij een onderzoek dat het liet instellen naar de effecten van de maatregel. Daaruit bleek onder meer dat 20 procent van de studenten bij een zo hoog bedrag afhaakt.
Over de periode waarna de verhoging moet ingaan verschillen de staatssecretaris en de Tweede Kamer van mening. Een meerderheid van de kamer pleit voor minimaal zes jaar. De studentenbonden, gesteund door GroenLinks en de SP vinden zeven jaar een redelijke termijn.

Studenten krijgen volgens de plannen van Rutte leerrechten waarmee ze bij de universiteiten en hogescholen kunnen ‘shoppen’ voor de verschillende onderdelen van hun studie. De bekostiging van de instellingen wordt grotendeels afhankelijk van de studenten die zich met hun leerrechten melden. Het zou de instellingen moeten prikkelen tot meer kwaliteit.
Uitgebreide mogelijkheden om als student te lenen bij de overheid moeten het hoger onderwijs toegankelijk houden.

Tijdens het debat voerde de Landelijke Studnten Vakbond actie bij de Tweede Kamer. Er werden 25 rugzakjes met zaagsel geleegd. Symbolisch voor de ‘rugzakjes met geld’ (leerrechten) waarmee studenten gaan shoppen in het hoger onderwijs. ‘Maar hoeveel onderwijs kan je kopen van zo’n rugzakje? Weinig’, is de boodschap van de demonstrerende LSVb. (FG)