Condoomarmbandjes in alle soorten en maten

Nooit meer ‘s avonds laat op zoek naar een condoomautomaat. Met het condoomarmbandje, ontworpen en geproduceerd door tweedejaarsstudenten van de opleiding Management, Economie & Recht in Breda, heb je er altijd een bij de hand.

Aan de buitenkant van de armbandjes is niets van de boodschap te zien, behalve dan dat sommige bandjes teksten hebben als I’m horny en wanna f*ck. Het condoom is verstopt in een plastic hoesje aan de binnenkant van het bandje. De armbandjes zijn van klittenband gemaakt en hebben verschillende kleuren en prints, zoals streepjes, ruitjes en bloemetjes.

De tien studenten zijn snel met het op de markt brengen van hun product voor hun mini-onderneming. Aan het begin van het schooljaar zijn in het hele land 360 mini-ondernemingen van start gegaan, waarvan 32 aan Avans Hogeschool. Mini-ondernemingen zijn door studenten bedachte en opgezette ondernemingen, die zij een jaar lang runnen.
De bandjes vinden gretig aftrek. Van de 250 geproduceerde armbandjes zijn inmiddels 150 verkocht. De meeste aan studiegenoten en familie. De armbandjes worden gemaakt door een moeder van een van de studenten. Het is de bedoeling dat er nog meer wordem geproduceerd. De hebbedingetjes kosten 2,50 euro per stuk.
Met de GGD zijn de studenten in onderhandelingen over een eventuele verkoop van het product. ‘De GGD wil 500 armbandjes van ons kopen. Wat ze ermee gaan doen, weet ik niet, misschien uitdelen bij stands’, zegt student Mira Donker.

In eerste instantie ontstond het idee een armbandje te maken waarin je een adres kunt stoppen. ‘Zoekgeraakte kinderen kunnen op die manier altijd veilig thuisbezorgd worden’, legt Donker uit. ‘We bedachten toen dat we ook andere dingen in het mapje konden stoppen, zoals een condoom.’ Omdat het rubbertje dichter bij de belevingswereld van studenten staat, kozen ze voor het condoomarmbandje.
Wie zo’n bandje als cadeau onder de kerstboom wil neerleggen, kan mailen naar miradonker@hotmail.com.

Mini-onderneming is een initiatief van het bedrijfsleven om in het mbo en hbo de aansluiting tussen theorie en praktijk te bevorderen en om studenten kennis te laten maken met het zelfstandig ondernemerschap. De naam van de stichting Mini-Ondernemingen is dit schooljaar veranderd in Jong Ondernemen. Op www.jongondernemen.nl is alles te vinden over hoe je een onderneming start. [CB]