Lectoraat gaat milieuvriendelijke ‘warmtepomp’ ontwikkelen

Een installatie die op een milieuvriendelijke manier warmte kan opwekken en koelen. Daar gaat het Lectoraat Industriële Automatisering uit Den Bosch met enkele partners aan werken.

Het project start officieel op 1 maart en er is een bedrag van 1,7 miljoen euro mee gemoeid. Het ministerie van Economische Zaken subsidieert 1,2 miljoen. De Bossche Academie voor Industrie en Informatica levert drie ton euro aan manuren, betaald door het ministerie en deelnemende bedrijven.
Afgelopen vrijdag hebben het Lectoraat Industriële Automatisering (van de Academie voor Industrie en Informatica in Den Bosch), Stichting Energieonderzoek Centrum Nederland (ECN), Aster Thermoakoestische Systemen en Huisman Elektrotechniek een samenwerkingsovereenkomst getekend.

Het apparaat maakt gebruik van de relatief nieuwe techniek ‘thermoakoestische energieconversie’ en is bruikbaar voor het verwarmen van water, airconditioning en diepkoeling. Het is milieuvriendelijk omdat gebruik wordt gemaakt van lucht of helium in plaats van de gebruikelijke schadelijke stoffen zoals CFK’s. Daarbij kent het apparaat geen mechanisch bewegende delen, waardoor het weinig onderhoud behoeft en niet aan slijtage onderhevig is. Ook is het energiebesparend.

Een schaalmodel van de ‘thermoakoestische warmtemotor-warmtepomp’, zoals het apparaat voluit heet, wordt in november 2005 binnen de hogeschool gebouwd. Een jaar later stelt men een proefmodel op ware grootte op.
Lector Joannes Collette van het lectoraat Industriële Automatisering heeft Avans Hogeschool bij het project betrokken. De docenten Robert Plat, Martin Rodenburg en Theo van Eijk voeren het verder uit. ‘Ook studenten gaan er aan werken in de vorm van projecten en afstudeeropdrachten’, zegt Plat. Vierdejaars Werktuigbouwkunde testen inmiddels een onderdeel in het laboratorium van de hogeschool, vertelt hij. (GR)

Voor technische informatie: www.aster-thermoacoustics.com