Tegenvallende topopleidingen moeten terugbetalen

De Tweede Kamer keurt de experimenten met selectie aan de poort en hoger collegegeld schoorvoetend goed. Wel is afgesproken dat studenten het extra betaalde collegegeld terugkrijgen als hun opleiding achteraf minder ’top’ blijkt te zijn.

Regeringspartij CDA heeft er nooit een geheim van gemaakt dat ze weinig heil verwacht van experimenten met selectie aan de poort en het heffen van meer collegegeld. Woordvoerder Joldersma waarschuwde staatssecretaris Rutte gisteren nog maar eens dat de huidige 22 universiteiten en hogescholen die meedoen aan deze experimenten beslist niet de indruk moeten krijgen dat ze meedoen aan een gelopen race. ‘Als de experimenten niet voor beter hoger onderwijs zorgen, moeten we er niet mee doorgaan.’

Uit het werk van de commissie-Korthals blijkt volgens Joldersma dat nog steeds onduidelijk is wat de meerwaarde van de deelnemers nu precies is. Een uitbreiding met experimenten door opleidingen die na de poort selecteren – bijvoorbeeld met honours-programma’s voor excellente studenten – zorgt wellicht voor meer en beter vergelijkingsmateriaal. Staatssecretaris Rutte stelde daarop een nieuwe aanvraagronde bij de commissie-Korthals in het vooruitzicht, die waarschijnlijk dit voorjaar zal plaatsvinden.

Ook van de kant van de PvdA klonk kritiek. Weliswaar is de grootste oppositiepartij positiever over de experimenten dan het CDA, maar woordvoerder Tichelaar wil wel garanties. Instellingen die meer collegegeld vragen, maar de veronderstelde ‘meerwaarde’ niet blijken te bieden, moeten hun studenten schadeloos stellen. De staatssecretaris ging ook met dit voorstel akkoord.

De Kamer is vooralsnog niet enthousiast over de meerwaarde van de goedgekeurde experimenten. Woordvoerder Vendrik van GroenLinks verwoordde het algemene gevoel aldus: ‘Als de Universiteit Leiden mag selecteren met opleidingen die goede onderzoeksprogramma’s hebben, vraag ik me af of dat een meerwaarde is die hen voldoende onderscheidt.’ (TdO)