Het hoger onderwijs moet meer studenten opleiden voor een loopbaan in de gamesindustrie. Dat zei staatssecretaris Van Gennip van Economische Zaken bij een bezoek aan het bedrijf Playlogic International. Playlogic en de Nhtv in Breda onderzoeken momenteel de haalbaarheid van zo’n studie.
‘De gamesindustrie is een veelbelovende sector’, vindt de staatssecretaris. Ze wil graag met bètafaculteiten, technische universiteiten en hogescholen praten. Ze heeft het idee dat de instellingen kansen laten liggen.
In de loop van dit jaar zal het subsidieprogramma kennisexploitatie (SKE) van start gaan om beginnende innovatieve ondernemers een zetje in de rug te geven. Naar verwachting zullen ook nieuwe bedrijfjes uit de ‘creatieve industrie’ daar gebruik van maken.
Studenten van de Nhtv in Breda deden vorig jaar in opdracht van de gemeente Breda en Playlogic een vooronderzoek naar de behoefte aan een games-opleiding aan hun hogeschool. In december werd gerapporteerd dat die behoefte bestaat.
Playlogic geeft onder meer PlayStation 2, Xbox, Game Cube en Game Boy Advance uit. Het heeft momenteel een ontwerpstudio met zestig werknemers. Daar werken veel mensen uit Frankrijk, Engeland en België. Goed ophgeleide Nederlandse werknemers zijn moeilijk te vinden, zo liet Playlogic-woordvoerder Krebbers in september in Punt weten.
Ook Alaister Bruns, productmanager bij het spellenbedrijf Guerilla Games, onderstreepte toen het belang van een gespecialiseerde opleiding.
De Nhtv overweegt op die behoefte in te spelen met een games-opleiding op hbo-niveau.
De Academie voor ICT en Media (AIM) van Avans Hogeschool reageerde in september terughoudend op de vraag uit de markt. De brede opleiding Communication & Multimedia Design (CMD) van de AIM leidt op tot vaardigheden die in de gamesindustrie worden gevraagd. Maar studenten smal opleiden ‘voor een hype’ vindt Jurriënne Ossewold manager van de academie riskant. ‘Je bent ze verplicht een breder perspectief te bieden’, luidde haar commentaar. (BB/HOP, FG)
Punt. Of had jij nog wat?