Lezingenserie over brein en bewustzijn

Wat gebeurt er in de hersenen als we een gewetensprobleem hebben? Deze vraag staat centraal tijdens de eerste lezing in de reeks ‘Brein en bewustzijn’ aan Avans Hogeschool ‘s-Hertogenbosch.

Neurowetenschapper Herman Kolk en strafrechter Ybo Buruma belichten het onderwerp tijdens de aftrap van de serie lezingen op dinsdag 1 maart van 19.30 tot 21.45 uur.
De cyclus is georganiseerd door het Soeterbeeck Programma van de Radboud Universiteit Nijmegen in samenwerking met Avans Hogeschool ‘s-Hertogenbosch. Medewerkers en studenten van de Bossche hogeschool hebben gratis toegang (anderen betalen per lezing 9 euro; studenten en minima het gereduceerde tarief van 5 euro).

Tijdens de tweede lezing op 8 maart spreken hoogleraar Neuropsychologie Peter Hagoort en Jozef Steenbrink, hoogleraar Wiskunde, over wat er in de hersenen gebeurt als we iets begrijpen. De hersenactiviteit tijdens religieuze beleving van mensen, is het onderwerp van de derde bijeenkomst op 15 maart. Uitleg hierover komt van hoogleraar Godsdienstpsychologie Jacques Janssen en abdis Benedict Thissen.

Wat er in het hoofd gebeurt als we iets mooi vinden, vertellen hoogleraar neuro-psychofarmacologie Lex Cools en Maurice Pirenne, organist/koorleider van de Bossche St. Janskathedraal op 22 maart. De lezingenreeks wordt afgesloten met een seminar over neurowetenschap en mensbeeld op 22 april in het Studiecentrum Soeterbeeck in Ravenstein. (GR)

Zie: www.ru.nl/soeterbeeckprogramma