De HBO-raad is ‘zwaar teleurgesteld’ in de WHO-notitie van staatssecretaris Rutte, omdat hij de masteropleidingen van hogescholen niet wil bekostigen. De hogescholenkoepel had daarop gehoopt ‘als kroon op de beroepskolom’, maar de wet biedt die ruimte niet.
‘Het is jammer dat een student die voor beroepsonderwijs gekozen heeft, voor zijn master is aangewezen op wetenschappelijk georiënteerd onderwijs’, aldus een woordvoerster. ‘Die overgang kost bovendien nodeloos veel tijd en geld.’
Universiteitenvereniging VSNU is daarentegen best tevreden. De koepel is blij met de ruimte die het kabinet de universiteiten biedt en deelt bovendien het standpunt over het onderscheid tussen hogescholen en universiteiten, dat intact blijft zolang dat kan. Ook het voorstel voor domeinaccreditatie kan op de instemming van de universiteiten rekenen. Minder enthousiast is de VSNU over de onderzoekspassage in de notitie. Prestatieafspraken en de toetsing van macrodoelmatigheid leiden tot een inperking van de academische vrijheid, vrezen de universiteiten.
De studentenvakbonden reageren verdeeld. Het ISO is ronduit boos op de kabinetsvoorstellen en ‘hekelt’ Rutte omdat hij de positie van de student onvoldoende waarborgt. Volgens het ISO heeft de bewindsman de mond vol van de student als machtige consument, maar blijkt daar in zijn voorstellen weinig van. De bond vindt onder meer dat studenten hun leerrechten moeten terugkrijgen als het onderwijs slecht is.
Studentenbond LSVb is opvallend mild. Voorzitter Kim Toering vindt dat het met de nota nog alle kanten uit kan. Zo wordt de positie van de student pas definitief in de WHO verankerd als de huidige medezeggenschap is geëvalueerd. ‘Rutte wil per instelling een onafhankelijk inspraakorgaan en houdt daarnaast de weg naar de rechter open. Wij willen daar graag een landelijk inspraakorgaan tussen plaatsen, maar daar is nog alle gelegenheid voor.’
Het voornemen om brede onderwijsdomeinen centraal te stellen in de nieuwe wet juicht Toering toe. ‘Het is nog erg vaag hoe groot zo’n domein precies is, maar als het betekent dat een student zijn opleiding in de volle breedte van het domein kan benutten, is dat prachtig.’
Toch heeft ook de LSVb nog wat kritiekpuntjes. ‘We missen in deze tekst de positie van schakelklassen. Dat moet echt goed worden geregeld in de WHO. Hbo’ers die een master willen volgen zijn daar zeer afhankelijk van.’ (TdO/HOP)
Punt. Of had jij nog wat?