Terug naar overzicht

Onderwijsprogramma Bouwkunde in Den Bosch scoort goed

De opleiding Bouwkunde in Den Bosch doet het nog beter dan verwacht. Uit het definitieve rapport, dat onlangs verscheen, blijkt dat de voltijdopleiding zeven van de eenentwintig onderdelen met een ‘goed’ worden gewaardeerd.

De overige zijn voldoende en er valt geen enkele onvoldoende.
Het predikaat ‘goed’ wordt vooral gegeven voor het onderwijsprogramma. ‘Een aantal jaren geleden is er ingezet op projectonderwijs en dat zit goed in elkaar’, concludeert Jan Reinhard, directeur van de Bossche Academie voor Bouwkunde en Civiele Techniek. De opleiding lijkt hiermee uit het dal gekomen te zijn waarin zij enkele jaren geleden verkeerde. Tussen de toenmalige academiedirectie en een deel van de Bouwkundedocenten bestond een vertrouwenscrisis, wat funest zou kunnen zijn voor de accreditatie, zo werd gezegd. Een interim-directeur werd aangesteld om de gemoederen tot bedaren te brengen. Reinhard nam de fakkel medio 2003 over.
De commissie die de accreditatie voorbereidde, maakte onder meer een personeelsbeleidsplan en scholingsplan. Ook werkten ze aan de kwaliteitszorg en er werden functionerings- en beoordelingsgesprekken gevoerd; dat was al een paar jaar niet goed gebeurd. ‘Het knopje stond op stand-by en dat hebben we op aan gezet.’
Tegelijkertijd heeft de opleiding de nieuwe brede bachelor Built Environment, waarin Bouwkunde en Civiele Techniek opgaan, opgezet en dit studiejaar in de propedeuse ingevoerd. Die is gebaseerd op nieuwe competenties. Momenteel ontwikkelt de opleiding de majors en minors voor in de hoofdfase.
Reinhard geeft aan dat het lastig was om beoordeeld te worden op bestaande opleidingen terwijl tegelijkertijd de nieuwe brede bachelor ingevoerd wordt. De weinige kritiekpunten van de visitatiecommissie, zoals een beperkte nadruk op internationalisering, worden niet aangepakt. ‘Wij vinden dat we genoeg aandacht hebben voor internationalisering. 98 Procent van onze studenten blijft in Nederland werken. We gaan niet proberen op alle punten goed te scoren, onze prioriteit ligt bij de ontwikkeling van de brede bachelor.’ (GR)

Meer lezen?