Opstoppingen op traag Blackboard na Windows-upgrade

De afgelopen week heeft de hogeschool te maken gehad met ernstige verstoringen bij het gebruik van Blackboard. De problemen lijken verholpen nadat gisteren een upgrade van de server-besturingssoftware naar Windows 2003, is teruggedraaid naar een vorige versie Windows 2000.
De eLearning-faciliteit is een combinatie van een Windows-serverplatform en Blackboardsoftware. Het geheel presteerde na een uitgebreide migratieactie zo slecht dat het nauwelijks lukte om in te loggen.

De problemen begonnen toen na een uitvoerige testperiode een nieuwe versie van Blackboard (6.2.3) en een upgrade naar Windows 2003 op de servers tegelijkertijd in gebruik werden genomen. Windows 2003 bevat nieuwe opties die het uitbreiden van de servercapaciteit over meerdere machines in de komende tijd vergemakkelijken. Omdat Blackboard-gebruik in Avans hogeschool een hoge vlucht neemt, leek het verstandig de server besturingssoftware alvast aan te passen.
Vanaf maandag 24 januari bleken echter de prestaties door een slecht samenspel tussen Blackboard en het serversysteem, boven een bepaald aantal gelijktijdige gebruikers, drastisch terug te lopen.

Bert Frissen, Avans Coördinator e-Learning Service & Support, en de externe dienstverlener Stoas hebben samen de dagen daarop vergeefs geprobeerd de centrale oorzaak van het probleem op te sporen. Toen afgelopen vrijdag de storing nog niet was verholpen, is besloten zaterdag het Blackboard-systeem helemaal opnieuw te installeren om eventuele fouten daarin te kunnen uitsluiten. Uiteindelijk is gisteravond de upgrade naar Windows 2003 teruggedraaid naar de 2000 versie. Sindsdien kan weer als voorheen met Blackboard gewerkt worden en lijkt het gehele systeem in balans.

Volgens Frissen is dit de eerste echte calamiteit geweest sinds Blackboard ruim drie jaar geleden in gebruik werd genomen. Inmiddels is het als nutsvoorziening voor het onderwijs zo elementair, dat dagelijks duizenden studenten en medewerkers inloggen. Frissen wijst erop dat de beschikbare expertise om dit soort grote storingen te lijf te gaan nogal beperkt is: ‘Langzamerhand wordt dat een behoorlijk risico voor de noodzakelijke continuïteit van de operationele eLearning dienstverlening aan de academies.’ (FG)