Uitvindersaward voor afstudeeropdracht

Als het aan Ted op ’t Hoog en Ivan den Dekker ligt, oud-studenten Werktuigbouwkunde in Den Bosch, komt er een einde aan het handmatig neerzetten van gevarenkegels op de weg. Hun ontwerp voor een automatische kegelzet- en pakmachine werd tot de beste uitvinding van het jaar uitgeroepen.

De uitvindersaward 2005 werd 11 januari in Ahoy op Infratech, de grootste en belangrijkste nationale beurs voor de grond-, water- en wegenbouw, uitgereikt.
De twee studenten, die afgelopen november zijn afgestudeerd, maakten in opdracht van Heijmans Infrastructuur in Rosmalen een zogeheten kegelzet- en pakmachine. Bij wegwerkzaamheden plaatst het apparaat automatisch roodwitte kegels op het asfalt. Tot nu toe wordt dat met de hand gedaan door iemand die achter op een vrachtwagen staat en de kegels een voor een neerzet. ‘Levensgevaarlijk. Het is wachten op ongelukken’, zegt Ivan.
In de Verenigde Staten bestaat er wel een machine voor, maar die zit vast aan een voertuig. De studenten hebben hem nu zo ontworpen dat hij gemakkelijk van het voertuig gedemonteerd kan worden. ‘Het voertuig kan dan ook voor andere doeleinden gebruikt worden’, legt Ivan uit.

De prijs, een bedrag van 2.000 euro, gaat niet naar de uitvinders, maar naar Heijmans.
Ivan heeft daar wel begrip voor. ‘We hebben de opdracht in dienst van Heijmans uitgevoerd. Daarbij komt dat ze 10.000 euro in het project hebben gestoken, daar kunnen ze nu een deel van terugbetalen.
Ivan geeft toe dat het inzetten van studenten een goedkope manier is om tot nieuwe ontwikkelingen te komen. ‘Als ze een ingenieursbureau hadden moeten inschakelen, waren ze veel meer geld kwijt geweest.’ Overigens hechten de studenten meer waarde aan hun cv waarop ze de uitvindersaward kunnen zetten, dan aan het geldbedrag. [CB]