‘Extra geld voor onderwijs een mooie eerste stap’

Met onder meer een financiële injectie voor onderwijs en innovatie proberen CDA, VVD en D66 hun coalitie bijeen te houden.
De onderwijsbegroting gaat structureel met 250 miljoen euro omhoog om de hogere deelname in het onderwijs te ondervangen. Daarnaast komt er dit jaar een half miljard euro extra uit de aardgasbaten. Hoeveel geld er concreet naar het hoger onderwijs gaat, is nog niet bekend.
De brief die premier Balkenende afgelopen weekeinde wereldkundig maakte, bevat buiten de bedragen weinig concrete aanwijzingen voor onderwijs. Toezeggingen worden gedaan in de volle breedte. Van vmbo en nanotech tot kennisinnovatie in het algemeen: overal worden financiële impulsen gegeven.

Universiteitenkoepel VSNU is voorzichtig enthousiast. ‘Meer geld is altijd goed. Daarover zul je ons niet horen klagen. Maar geld dat is gereserveerd voor innovatie kan net zo goed naar het bedrijfsleven gaan. Daarnaast is die half miljard extra uit de aardgasbaten eenmalig. Wat ons betreft mag dat best structureel’, aldus een woordvoerder.
Het kabinet denkt dat Nederland met de extra investeringen ‘oprukt naar de Europese voorhoede op het gebied van innovatie’. De VSNU is wat voorzichtiger. ‘Het is een mooie eerste stap.’

De HBO-raad is gematigd positief over de voorstellen van de coalitie. ‘Dat er een kwart miljard extra zou worden uitgetrokken vanwege de toegenomen studentenaantallen, verbaast ons niet’, zegt een woordvoerder. ‘We hadden verwacht dat dit bedrag dit voorjaar sowieso was vrijgemaakt. Verder wordt aangekondigd dat er extra geld in toponderzoek wordt geïnvesteerd, terwijl wij liever zouden zien dat extra’s naar het toepasbare onderzoek gaan. Daar heeft ook het bedrijfsleven op dit moment het meest behoefte aan.’

Studentenvakbond LSVb is teleurgesteld over het onderhandelingsresultaat van de coalitiepartijen. ‘Het is een beetje een laf akkoord’, reageert voorzitter Kim Toering. ‘Er wordt weliswaar een mooi bedrag vrijgemaakt voor onderwijs en innovatie. Maar welk bedrag waar naartoe gaat, is onduidelijk. Het is gericht op het lijmen van dit kabinet, niet op een structurele visie op het onderwijs.’

Overigens is het nog maar de vraag of de voorstellen groen licht krijgen: komende week beslist het congres van D66 of de kleinste coalitiepartij de samenwerking met CDA en VVD wil voortzetten. De jongerentak van de sociaal-liberalen is in elk geval blij met het ‘paasakkoord’, maar wil dat de structurele extra van 250 miljoen euro volledig aan het vmbo wordt besteed. (TdO)