‘Niet gaan klagen als jongeren wat harder schoppen’

Terwijl een paar straten verderop de bezetting van het Maagdenhuis de overwerkende UvA-medewerkers verraste, maakten studenten en politici zich in de Melkweg op voor een debat over het volgens de LSVb oplaaiende conflict tussen de babyboomers en de achterbankgeneratie. Over inspraak op de universiteit, leerrechten en bevlogenheid.

Het epicentrum van de studentenactie lag dus gisterenavond niet in de drooggelegde Amsterdamse poptempel, maar in het ‘paleis’ van het UvA-bestuur. En dat was te merken aan het debat, dat door de afwezigheid van VVD en LPF bovendien een rechts geluid miste. En staatssecretaris Rutte was er ook al niet. Afgezien van een enkele krasse uitspraak van LSVb-voorzitter Kim Toering verliepen de discussies dan ook in betrekkelijke rust.
Want is er wel een generatieconflict? In tegenstelling tot wat de LSVb de afgelopen weken steevast beweerde, bleek uit het debat van gisteren dat de aanwezige politici helemaal geen gebrek aan bevlogenheid bij studenten zien. Een oproep van Toering dat jongeren wel de middelen moesten krijgen om hun idealen gestalte te geven, kon op weinig waardering rekenen. PvdA-kamerlid Jacques Tichelaar: ‘Wat een onzin. Je hebt idealen en daar sta je voor. Dat heeft niets met middelen te maken.’ Een aantal studenten in de zaal was dat met hem eens, ‘maar dan moet er ook niet worden geklaagd als jongeren wat harder schoppen.’

Het debatje over idealisme was een opstapje voor twee concrete problemen die nodig weer eens besproken moesten worden: leerrechten en medezeggenschap. De leerrechten – door de LSVb aangeduid met ‘leerrantsoen’ – zijn volgens Toering ‘voor studenten de hel op aarde’. Wederom reageerde Tichelaar het felst: ‘Dat is pure demagogie. Het is allemaal zo slecht nog niet, en het gaat echt niet gebeuren dat trage studenten 4500 euro moeten gaan betalen voor de resterende studietijd. Vaak gaat het om mensen die alleen nog moeten afstuderen. Dan praat je hooguit over 2500 euro. En je moet ook niet net doen of de anderhalf jaar extra tijd al vast staat. Daar is geen meerderheid voor in de Kamer, dus dat wordt opgerekt.’

Zijn D66-collega Bert Bakker heeft heel andere plannen. Hij wil de gemotiveerde student belonen met extra credits, en alleen de ongeïnspireerde student beboeten met de door Rutte voorgestelde leerrechtenconstructie van de studieduur plus anderhalf jaar.

Toch kregen Tichelaar en Bakker van de studenten en de kleine linkse partijen het verwijt dat ze niet tegen de plannen van Rutte in het geweer treden. ‘Het is allemaal leuk en aardig wat hier wordt gezegd, maar zodra het aankomt op het steunen van een motie haken jullie af’, sneerde GroenLinks-politicus Cees Vendrik. Maar D66 en PvdA hielden hun kruit droog voor een later tijdstip. Houden ze woord, dan winnen de debatten over de Wet op het Hoger Onderwijs en de leerrechtendiscussie de komende maanden aanmerkelijk aan belang.

Over de medezeggenschap bleken de aanwezige kamerleden op grote lijnen eensgezind: dat moet veel beter. Studenten uit medezeggenschapsraden hoefden nauwelijks met schrijnende praktijkgevallen te komen om de politici te overtuigen. ‘Rutte heeft gezegd dat hij meer inspraak wil voor studenten’, aldus Vendrik. ‘Regelt hij het niet, dan regelt de Kamer het.’ (TdO/HOP)