Studenten kennen plannen van Rutte niet

Slechts drie van de tien studenten weten wat leerrechten zijn. Bijna zes van de tien zeggen de plannen van staatssecretaris Rutte niet goed te kennen. Dertig procent erkent ruiterlijk zich helemaal niet voor diens plannen te interesseren.
Dat blijkt uit een online enquête van het Amsterdamse bureau Student & Onderzoek onder 488 studenten. Minder dan de helft van de respondenten staat achter de bezetting van het Maagdenhuis. Wel vindt zestig procent dat Rutte naar de actievoerders toe had moeten komen.
Ruim eenderde is van mening dat universiteiten slechte studenten mogen wegsturen van de opleiding. Alleen in het eerste jaar moeten de instellingen mild zijn: 42 procent vindt niet dat je slechte studenten dan al kunt wegsturen. (BB/HOP)