Technische Universiteiten en IBM samen op onderzoek

Computergigant IBM en de drie TU’s gaan samenwerken op het gebied van ICT-onderzoek. Op het gebied van onder meer systeemarchitectuur, e-science en e-learning en e-health slaat het kwartet de handen ineen.
Dat is onlangs besloten op een conferentie waar de drie universiteiten met Big Blue om de tafel zaten. Doel van de samenwerking is de snelheid waarmee resultaten worden geboekt te versnellen. Zo moeten databases beter op elkaar worden afgestemd en wordt er hard gewerkt aan de toepassing van digitaal onderwijsmateriaal.

ICT-onderzoek heeft in Nederland prioriteit. De ministeries van OCW en Economische Zaken hebben speciale fondsen in het leven geroepen om deze hoek te stimuleren. Bovendien wordt de overheid op haar wenken bediend door de drie technische instellingen. Immers het kabinet wil dat kennis uit universitair onderzoek sneller van nut is voor de Nederlandse economie. (TdO/HOP)