‘Deze installatie kan zo in een speelhal’

Met gebruikmaking van allerlei intelligente software en sensoren op basis van licht, geluid, beeld en luchtdruk bouwden tweedejaarsstudenten Communicaton & Multimedia Design interactieve installaties waarin de gebruiker het (niet) verstrijken van tijd ervaart. Vrijdag 24 juni werden de achttien installaties gepresenteerd in Gebouw F in Breda.

Een groepje van vijf studenten maakte een elektronisch memoryspel, de Time Estimation Simulator, dat gespeeld wordt door met een bal op hokjes te gooien. Als je raak gooit, komt een beeld tevoorschijn. Voor aanvang moet de deelnemer eerst de tijd die hij dacht nodig te hebben voor het spel, in een afgesloten hokje gaan zitten. Die tijd mag hij gebruiken in het spel. Dit wordt onder meer met sensoren vastgelegd. Zo ervaart de deelnemer aan den lijve dat er verschillende belevingen van tijd zijn.
Docent Norbert Kuipers legt uit dat de installaties niet alleen maar een kunstuiting zijn, maar een opstapje naar industriële gebruiksmogelijkheden. Over de Time Estimation Simulator zegt hij: ‘Heel strak vormgegeven. Deze installatie kan zo in een speelhal’.
Een ander groepje voorzag een aantal bezoekers van een ‘rfid–kaartje’ (identificatie met radiogolven) dat correspondeerde met sensoren in enkele andere installaties. Vervolgens moesten ze in een soort cocon in een stoel gaan liggen. Daar zagen zij beelden van de installaties die zij bezocht hadden. Lang en duidelijk als ze er lang in geweest waren en kort en vager als ze er maar even binnen waren. ‘Je kunt dit zo in de industrie toepassen, als je bijvoorbeeld wilt bijhouden waar een bepaalde lading goederen zich bevindt’, meent Kuipers.
Buiten gebouw F stond een caravan met een waarzegster erin. In de caravan word je gevraagd van alles te doen: tarotkaarten leggen, in een spiegel kijken, aan een touwtje trekken. Via een webcam, sensoren en ‘heel veel programmeerwerk’, verborgen achter de groezelige bekleding van de caravan, kan de waarzegster vervolgens vertellen wie je bent. Want heb je lang in de spiegel gekeken, dan ben je vast ijdel. Helaas werkte niet alle apparatuur. ‘Twee laptops zijn gesneuveld’, legt één van de makers uit. (PM)