Pabo viert feest na ‘positief oordeel’ NVAO

De sfeer is uitgelaten donderdagmiddag in de kantine van de Pabo in Breda. Vandaag heeft het accreditatieorgaan NVAO laten weten positief te zijn over de manier waarop de opleiding heeft gewerkt aan haar aanbevelingen. De commissieleden waren vooral ook te spreken over het nieuwe curriculum.

De woorden van de commissieleden zoemden na door de gangen. ‘Positief.’ ‘Jullie hebben niet alleen puingeruimd, maar zelfs een heel nieuw huis gebouwd.’ ‘Het was alleen maar goed, zeer goed of uitstekend.’
Na de terugkoppeling aan de directie, waar ‘iedereen bij mocht zijn’, borrelen studenten en medewerkers nog even na. Blijdschap, opluchting, het staat op de gezichten te lezen. Iedereen beseft dat het ook de andere kant had kunnen opgaan. De Academie voor Pedagogisch Onderwijs heeft vorig jaar van de NVAO officieel het predikaat ‘Langdurig Ernstige Tekorten’ (LET) gekregen. Vandaag was de herkansing. Als de opleiding niet goed genoeg bevonden werd, zou ze de rode kaart krijgen. ‘Dat had het einde van de Pabo kunnen betekenen’, zegt docent Ad van der Heijden.

Zover is het niet gekomen, al houdt directeur Jef Bückers een slag om de arm. Maandag krijgt hij het officiële rapport met alle details en hoort hij of het predikaat LET wordt ingetrokken. Intussen wil hij wel beamen dat de NVAO overwegend positief was over de stappen die de opleiding afgelopen jaar heeft genomen. Of het nu ging om het beroepsbeeld, de transparantie of over het toetsbeleid. Alles was duidelijk, goed vastgelegd en overtuigend.
Alleen over de kengetallen was de commissie negatief, want die ontbraken. Bückers: ‘We hebben ook uitgelegd waarom. Volgend jaar beginnen we met nieuw onderwijs. Nu hebben we geen goed rendement, misschien verbetert dat vanzelf door de andere manier van onderwijs.’
Waar de NVAO vorig jaar twijfels uitte over de draagkracht van docenten, waren ze nu verbaasd. ‘Ze zeiden dat de draagkracht wel erg groot moet zijn geweest, want er is ontzettend veel werk verzet in korte tijd.’

Trots zijn ze, docenten, medewerkers en studenten. Stapels documenten hebben ze geproduceerd én daadwerkelijk doorgevoerd. Zo is de administratie een wereld van verschil, weten de administratief medewerksters te melden. Derdejaars student René Blokzijl beaamt dat. ‘We krijgen onze cijfers voortaan op tijd. En de roostering is op orde.’
Maar dit is niet het moment om in te dutten, zegt een docent tijdens de borrel. Het bezoek van de NVAO en het positief oordeel is een steuntje in de rug. ‘Nu moeten we vooruit en nog meer verbeteren.’
Ondertussen heeft de Pabo wel te kampen met een dalende studenteninstroom. Volgens adjunct-directeur Yvonne Aronson komt dat doordat mbo’ers een jaar langer moeten doorstuderen: ‘Die komen volgend jaar pas.’ Tot die tijd ziet ze geen reden tot zorg.
Ze benadrukt dat dit geen accreditatie was, maar een controle. ‘Over drie jaar is er weer een accreditatie. Dan moet de Pabo de beste zijn van het land.’ (MvH)