Kunstopleidingen aantrekkelijk voor Duitse studenten

Ongeveer vijftien studenten in Duitsland staan te trappelen van ongeduld om een studie te volgen aan de kunstacademie in Den Bosch of Breda. Dat blijkt uit een onderzoek van Educon, een commercieel bedrijf in Duitsland.

Het bedrijf heeft de aantrekkelijkheid van technische en kunstopleidingen aan Avans Hogeschool onder de loep heeft genomen. In Duitsland gelden er voor de meeste opleidingen een numerus fixus. De toelatingseisen zijn hoog. Alleen de studenten met de hoogste cijfers en de beste motivatie worden toegelaten. Steeds meer Duitse studenten nemen hun toevlucht tot Nederlandse opleidingen. Vooral de onderwijsinstellingen in het oosten van het land zijn in trek.

Voorlopig moet het vijftiental nog even geduld hebben, want de Akademie voor Kunst en Vormgeving/St. Joost (AKV/St. Joost) wil nog even wachten. In ieder geval tot volgend jaar. ‘We hebben een jaar voorbereidingstijd nodig. De studenten moeten dezelfde toelatingsprocedure doorlopen als de Nederlandse’, zegt Paul Jansma, adjunct-directeur AKV/St. Joost. Daarnaast wil de directie onderzoeken of de nieuwe studenten de Nederlandse taal zelf eigen moeten maken of dat de school ze een cursus moet aanbieden. Jansma benadrukt dat de directie nog een besluit moet nemen over de toelating van Duitse studenten.

De bouwkunde- en civieltechnische opleidingen in Den Bosch en Tilburg zouden volgens het onderzoek niet in trek zijn, omdat Duitsland dezelfde opleidingen in huis heeft. Ook zou er in Duitsland te weinig werk zijn in deze sector. De andere technische opleidingen, zoals elektrotechniek en werktuigbouwkunde scoren wel een voldoende voor aantrekkelijkheid.

Volgens Marianne Brekelmans, hoofd bureau buitenland, ligt er in Duitsland een hele markt open waar Avans Hogeschool gebruik van kan maken. ‘Je moet het wel zien en natuurlijk willen.’
Onlangs bezocht ze de Deutsch-Niederländische Hochschultage in Münster. Ze verbaasde zich er over hoe goed de universiteiten en hogescholen in Groningen en Twente zijn voorbereid op Duitse studenten. ‘Ze hebben prachtig voorlichtingsmateriaal, allemaal in het Duits. Er waren oud-studenten die vertelden over hun ervaringen aan een Nederlandse onderwijsinstelling.’ (CB)