Lucasprijs naar Lieke Snellen

‘Ze is natuurlijk en koketteert niet. Ze is gewoon aan het werk en neemt er de tijd voor.’ Zo omschreef de jury de winnares van de Lucasprijs. Lieke Snellen, eindexamenstudent Beeldende Kunst in Den Bosch kreeg gisteren de felbegeerde prijs van 2500 euro.

Ze noemt zichzelf beeldhouwer in de meest ruime zin van het woord. ‘Ik beeldhouw natuurlijk niet met beitel en steen. Het is gewoon een mooi woord’, zegt Lieke net na de prijsuitreiking. Haar kunstwerk is een ruimte die in de sfeer van een laboratorium is gebouwd. In haar laboratorium vervormt ze industriële objecten. Elke dag van de eindexpositie voert ze een andere performance uit. Als voorbeeld geeft ze de buis van suiker, die ze op haar schouder plaatst en daarmee onder een warmtelamp gaat staan, net zolang tot de buis buigt. ‘De kleur van suiker wordt dan heel prachtig. Als je de buis van je schouder haalt, moet je echt moeite doen, want hij blijft een beetje plakken. Dat vind ik het mooiste moment.’
De jury is vol lof over het werk van Lieke. ‘Door kleine handelingen maakt ze duidelijk hoe iets tot stand komt. Ze beheerst het materiaal, vorm en kleur, ze is visueel en zeer volwassen voor een eindexamenkandidaat’, zo is in het juryrapport te lezen. De Lucasprijs wordt jaarlijks door de gemeente ‘s-Hertogenbosch beschikbaar gesteld en is bestemd voor de meest belovende eindexamenstudent van de academie.

‘Believing six impossible things before breakfast’ is de titel van de scriptie waarmee Katrien Van den Brande (Beeldende Kunst) de scriptieprijs won. Het onderwerp is de serendipiteit, ofwel het vermogen iets te vinden zonder er naar te zoeken. ‘Het is de gave om onverwachts een ontdekking te doen’, legt Katrien uit. Als vorm koos ze de briefwisseling tussen twee fictieve personen die met elkaar nadenken over dit onderwerp. In de dialoog komen onderwerpen als toeval, geluk, mislukking, kans, chaos en ontvankelijkheid aan bod. De jury is er enthousiast over en schreef in het rapport: ‘Ze speelt een intelligent spel van stem en tegenstem, argument en tegenargument (…) De scriptie is zeer goed geschreven, in een verzorgde, zelfs meeslepende stijl. Ze laat zien dat het mogelijk is op een creatieve manier theorie te bedrijven, vanuit een gretige en onderzoekende houding.’

Voor het eerst is dit jaar de aanmoedigingsprijs uitgereikt. Teun van den Wittenboer (Illustratie) mocht de prijs, waaraan een geldbedrag van 1000 euro is verbonden, in ontvangst nemen.
De directie van de AKV/St.Joost wil volgend jaar zes aanmoedigingsprijzen toekennen aan studenten van de bacheloropleidingen en masteropleidingen. De drie lectoren gaan de kandidaten selecteren. ‘De lectoren laten zien wat zij belangrijk vinden. Op die manier komt er discussie los tussen lectoren en onderwijs, want studenten en docenten vinden misschien wel iets heel anders belangrijk’, zegt Jules van de Vijver, directeur van de AKV/St.Joost.

Vanmiddag worden in Breda de St. Joostpenning en de aanmoedigingsprijs uitgereikt.
De kunstwerken van de eindexamenkandidaten zijn te zien van 2 tot en met 6 juli op de eindexpositie in Breda en Den Bosch. De openingstijden zijn van 11.00 tot 17.00 uur. Daarnaast zijn er presentaties in de Verkadefabriek en de Melkfabriek in Den Bosch en Gebouw F en Videogalerie ELG in Breda. (CB)