Bestuurskundeprijs naar Ruben van der Wijst

‘Ongelukken op de digitale snelweg’ heet het artikel waarmee Ruben van der Wijst, derdejaarsstudent Bestuurskunde in Den Bosch, de Bestuurskundeprijs 2005 won. Een eervolle vermelding is voor collegastudent Sharon Havermans.

De prijs is gisteren voor het eerst uitgereikt. Studenten Bestuurskunde die medio mei het landelijk congres over de verhouding tussen overheid en samenleving bijwoonden, werden gevraagd een essay te schrijven over een van de besproken onderwerpen. Een jury beoordeelde de inzendingen. De winnaar van de prijs ontvangt honderd euro. Ook wordt het verhaal gepubliceerd in de nieuwsbrief ‘Bestuurskunde vertelt’.

In totaal kwamen er zeven inzendingen binnen. Het artikel van Van der Wijst verwierf de eerste prijs omdat hij het ‘meest eigentijdse onderwerp’ aansnijdt, zo meldt het juryrapport. De auteur duikt in de wereld van de ict en de beveiliging van gegevens en overtuigt de lezer ervan dat de overheid ervoor moet zorgen dat haar digitale informatie betrouwbaar blijft.
De jury tekent daarbij aan dat een aantal vragen in het artikel onvoldoende is uitgewerkt. ‘De jury valt daar niet over aangezien de schrijver in de beginfase van zijn opleiding zit’, meldt het rapport.

Een eervolle vermelding is weggelegd voor derdejaarsstudent Sharon Havermans met het artikel ‘Marmer, kersenhout en gouden kranen’, over de perikelen van de dure inrichting van de directiekamers van uitkeringsinstantie UWV. De redenering in het verhaal staat als een huis, is leuk om te lezen en informatief, stelt de jury. Maar de eerste prijs ging aan haar voorbij omdat het beschreven voorbeeld dat het betoog moet ondersteunen haaks staat op de redenering. (GR)