Bossche opleidingen weer bij de beste

De opleidingen van Avans Hogeschool in ‘s-Hertogenbosch krijgen opnieuw goede rapportcijfers van de studenten. Net als in voorgaande jaren scoort de voormalige Hogeschool ‘s-Hertogenbosch uitstekend in de studentenenquêtes van onderzoeksbureau CHOICE, die de basis vormen voor de ranglijsten van de Keuzegids Hoger Onderwijs.
Alle opleidingen worden eenmaal per één, twee of drie jaar beoordeeld. De Keuzegids 2005-2006 komt volgende maand uit, maar CHOICE heeft de belangrijkste resultaten al gepubliceerd.

De opleidingen die dit jaar aan de beurt waren hebben hun positie gehandhaafd of verbeterd. De grootste vooruitgang boekte International Business and Languages. De opleiding was in 2002 in de middenmoot terecht gekomen. Nu werd ze als derde van achttien IBL-opleidingen gekwalificeerd. De opleiding Milieutechnologie in Den Bosch wordt tegenwoordig samen met de agrarische hogeschool HAS verzorgd. In 2003 was die vierde op een lijst van elf opleidingen, nu eerste van negen.
De andere opleidingen in Den Bosch handhaven zich goed. Bedrijfseconomie is tweede geworden van 24 opleidingen (in 2003 derde van 22); Commerciële Economie derde van 26 (in 2004 derde van 24), Technische Bedrijfskunde derde van 26 (in 2002 derde van 17); Bouwkunde vierde van 15 (in 2003 vijfde van 14); Civiele Techniek tiende van 15 (in 2003 eveneens tiende van 15); Sociaal-Pedagogische Hulpverlening twaalfde van 21 (in 2003 achtste van 19). Nieuw was de beoordeling van de opleiding Accountancy, die pas kort in ’s-Hertogenbosch wordt aangeboden: vierde van 18.

Minder goed staan enkele Avans-opleidingen in Tilburg en Breda ervoor. In Tilburg zijn vier onderzochte opleidingen in de onderste regionen beland: Technische Bedrijfskunde en Bouwtechnische Bedrijfskunde staan helemaal onderaan op een lijst van 26 onderzochte opleidingen (in 2002 waren ze respectievelijk negende en zeventiende op een lijst van zeventien opleidingen); Bouwkunde is nu dertiende van 15 (in 2003 zevende van 14); Civiele Techniek veertiende van 15 (in 2003 elfde van 15).
In Breda is Accountancy nu elfde op een lijst van 18 onderzochte opleidingen (in 2003 derde van 15); Sociaal Pedagogische Hulpverlening is veertiende van 21 (in 2003 achtste van 19).

Daar staan wel een paar stijgers in Breda tegenover. Biologie & Medisch Laboratoriumonderzoek was in 2002 nog een achterblijver: elfde van 14. Intussen is het curriculum vernieuwd en is het semi-permanente gebouw in Etten-Leur verruild voor een up-to-date behuizing aan de Lovensdijkstraat in Breda. Dat vertaalt zich in mooie cijfers. De opleiding staat nu op de derde plaats.
Ook de opleidingen Chemie en Chemische Technologie boeken vooruitgang. In 2003 waren zij twaalfde van 14 en achtste van 9 onderzochte opleidingen. Dit jaar zijn ze in één peiling van 24 opleidingen beoordeeld en staan ze op de veertiende plaats.
De Pabo in Breda heeft nog een lange weg omhoog te gaan. Maar het ergste lijkt voorbij. Vorig jaar stond de Avans-opleiding als laagste op een lijst van 39 opleidingen. Dit jaar zijn de pabo’s opnieuw onderzocht, en Breda is vijf plaatsen omhooggeklommen.

Positief zijn de scores bij de deeltijdvariant van de Academie voor Sociale Studies; de traditionele sociaal-agogische opleidingen zijn vorig jaar tot een brede bachelor samengevoegd. Die verandering wordt door de geënquêteerde studenten beloond met een fraaie tweede en derde plaats op de lijstjes voor deeltijdopleidingen CMV en SPH. Dat resultaat biedt ook voor de voltijdvariant perspectief. De integratie van de deeltijdopleidingen staat model voor de onderwijsvernieuwing die nog moet worden doorgevoerd bij de voltijdopleidingen van de Academie voor Sociale Studies.
Commerciële Economie in Breda blijft een topper: net als vorig jaar staat de Bredase opleiding op de eerste plaats. Bedrijfseconomie in Breda bevindt zich in de middenmoot: twaalfde van 24 onderzochte opleidingen (in 2003 elfde van 22). (FG)