Studenten lenen ineens veel meer

De gemiddelde studieschuld is in een jaar tijd met twintig procent toegenomen. De studenten die hun opleiding begin 2004 beëindigden, leenden gemiddeld bijna 8000 euro van het rijk. De nieuwste lichting moet ruim 9500 euro terugbetalen.
In totaal leenden 49.063 mensen die in januari 2005 als ex-student werden geregistreerd 468,9 miljoen euro. De ‘groep 2004’ was met 49.378 personen groter, maar leende in totaal aanzienlijk minder: 392 miljoen euro.

Beurzenverstrekker IB-Groep heeft geen sluitende verklaring voor de plotselinge grote stijging. ‘Omdat er in die groep mensen zitten die na verloop van tijd hun studie weer hervatten, zijn de cijfers constant in beweging en is het erg moeilijk om de oorzaak van schulden goed te analyseren’, aldus een woordvoerder. ‘We vermoeden dat het effect van de in 1996 ingevoerde prestatiebeurs steeds beter meetbaar wordt. Daarnaast is het zo dat studenten langer studeren en dus ook meer schulden maken.’

Inmiddels hebben 924 duizend Nederlanders een langlopende schuld bij de IB-Groep. Zij staan samen voor 7,1 miljard euro in het krijt. De totale gemiddelde studieschuld van alle lichtingen afgestudeerden bedraagt momenteel ongeveer 7700 euro. (TdO/HOP)