Conciërges oefenen met defibrillator

Conciërges van Avans Hogeschool hebben vanmiddag geoefend met een defibrillator, een apparaat dat met stroomstoten het normale hartritme kan herstellen bij een hartstilstand. Avans Hogeschool heeft er zes aangeschaft.

‘Fijn dat je hem hebt, zelfs al gebruik je hem nooit’, meent Peter de Faber, conciërge bij de kunstacademie in Breda.
‘Jullie kunnen geen fouten maken. Het toestel is patiëntveilig. Als hij twijfelt of hij een schok moet toedienen, doet hij het niet’, zo stelde de trainer van de leverancier de cursisten gerust. Het apparaat meet met sensoren het hartritme en kan zo bepalen of een schok met een bepaald voltage nodig is.
De oefening verliep soepel. De conciërges zijn dan ook gewend om met de simulatiepoppen om te gaan. Ze hebben allemaal een EHBO-diploma.
Een hartstilstand of –infarct komt niet zo vaak voor, maar als het gebeurt, is het belangrijk dat er snel iets gebeurt. Arbobeleidsmedewerker Marjan Hollaar heeft daarom aan de Raad van Bestuur voorgesteld de defibrillators aan te schaffen. ‘We worden met z’n allen steeds ouder. Bovendien is het in deze grote gebouwen vaak moeilijk voor hulpverleners om er snel bij te zijn.’
De defibrillator maakt mond-op-mondbeademing en hartmassage niet overbodig. Dit moet gewoon meteen gebeuren, totdat het apparaat is ‘aangesloten’ en ook tussen de schokken door, op momenten dat de defibrillator dat aangeeft.
De zes exemplaren die aangeschaft zijn, worden op alle vestigingen geplaatst, met uitzondering van de Verbeetenstraat en het Dr. J. Ingenouszplein in Breda. Deze locaties worden op termijn gesloten.
Vorige week was er al een oefeninstructie in Den Bosch en op 27 september is er nog een sessie in Breda. In de toekomst kunnen naast de conciërges ook andere medewerkers een instructie krijgen, zoals de Bedrijfshulpverleners. (PM)