Docenten waarschuwen voor ‘sluipende crisis in hbo’

Volgens hbo-docenten Annemarie Oudemans en Presley Bergen is een sluipende crisis in het hbo aan de gang. De docente marktonderzoek aan de HES in Amsterdam en de docent Nederlands en bedrijfscommunicatie aan de NHTV in Breda uitten hun zorg over de ontwikkeling vandaag in het televisieprogramma Buitenhof.

Oudemans: ‘Wij moeten als vakdocenten beschrijven wat we doen, hoe we het doen, wanneer we het doen. En dat gaat niet over onderwijs.’ Bergen verwees naar een recent onderzoek van de Onderwijsraad waaruit naar voren komt dat vijftig tot zeventig procent van het geld dat naar onderwijs gaat wordt besteed aan procedures en bureaucratie.
De hoge kosten voor de bureaucratisering worden volgens de twee afgewenteld op docenten en studenten. Daarbij is vooral de vakinhoudelijke kwaliteit het kind van de rekening: steeds vaker worden docenten in dienst genomen die geen masterdegree hebben. Met behulp van wat er in de procesbeschrijvingen op papier is gezet zouden zij, zonder voldoende vakbekwaamheid, het onderwijs moeten verzorgen.
Oudemans en Bergen pleitten ervoor dat tachtig procent van de middelen naar de inhoud van het onderwijs gaat. De staatssecretaris zou dat in de nieuwe hoger-onderwijswet moeten vastleggen. Ook zou wettelijk moeten worden voorgeschreven dat docenten in het hbo over een masterdegree beschikken. (FG)