Fysiotherapie wil geen ongecontroleerde groei

Hoewel de mogelijkheid bestaat er langer mee door te gaan, is Fysiotherapie in Breda op 1 september gestopt met de inschrijving van nieuwe studenten om de groei van de opleiding in de hand te houden. De numerus fixus van 125 studenten werd dit jaar van de opleiding afgehaald. Er is nu een instroom van 170 eerstejaars.

De numerus fixus werd dit voorjaar afgeschaft omdat in maart dit jaar het aantal voorinschrijvingen achter leek te blijven, meldt Thieu Schraven, directeur van de Academie voor Gezondheid, waar Fysiotherapie onder valt. Maar een ongecontroleerde groei wilde de academie ook niet.
´Als je in één keer te groot wordt, dan kun je die groei niet goed controleren met behoud van kwaliteit. Ook moet je genoeg faciliteiten en stageplekken hebben voor nieuwe studenten´, zegt de directeur. Vorig jaar waren er door een vergissing ook al tien meer studenten dan de fixus toestond. Nu is de instroom 170 studenten groot, ongeveer twee extra klassen.
Volgens Schraven kan de opleiding deze mate van groei aan. Er zijn onder meer drie parttime docenten aangenomen. Extra ruimte hoefde nog niet ingehuurd te worden. Volgens adjunct-directeur Rob de Haas is het met enige creativiteit gelukt om de twee extra klassen te herbergen. ‘Het helpt dat twee nieuwe docenten op vrijdag werken, dan was het hier rustig.’

Volgens Schraven waren de andere fysiotherapie-opleidingen in Nederland in eerste instantie verbolgen over de beslissing in Breda om de numerus fixus af te schaffen. Maar die hadden zelf de fixus de afgelopen jaren telkens opgehoogd. Breda had dat niet gedaan. Dat neemt niet weg, aldus de directeur, dat een opleiding ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid heeft: er moet ook genoeg werk zijn voor al die afgestudeerden. Met de andere fysiotherapie-opleidingen is daarom besloten om in november te bekijken hoe ze volgend jaar omgaan met de numerus fixus.
Schraven merkt wel op dat het vak fysiotherapie zich steeds meer aan het verbreden is. Fysiotherapeuten komen ook terecht in bijvoorbeeld bedrijven, sportscholen of bij reïntegratiebureaus. De opleiding speelt hier op in door nieuwe majors (afstudeerrichtingen) te ontwikkelen, zoals ´reïntegratie´. (PM)