Rutte gaat bureaucratie in hoger onderwijs meten

Docenten die klagen over de groeiende bureaucratie in het hoger onderwijs kunnen rekenen op staatssecretaris Mark Rutte. Hij probeert het tij te keren door de bureaucratiemeter voor het voortgezet onderwijs, die minister Van der Hoeven enkele weken geleden presenteerde, ook voor het hoger onderwijs in te voeren.
De staatssecretaris heeft dat geantwoord op vragen van het kamerlid Cisca Joldersma (CDA). Zij had aan de bel getrokken naar aanleiding van de geruchtmakende tv-uitzending van Buitenhof op 4 september, waarin twee hogeschooldocenten hun nood klaagden over de toenemende bureaucratie in het hbo.

Rutte geeft desgevraagd cijfers over de ontwikkeling van het personeelsbestand bij hogescholen en universiteiten. Daarin krijgen het niet onderwijzend personeel en het management een steeds zwaarder gewicht. Zekerheid geven de cijfers volgens Rutte echter niet, omdat onduidelijk blijft welke niet-onderwijzende taken het onderwijzend personeel erbij neemt en omgekeerd. Daarom wil hij een ‘benchmark’ invoeren die de verhouding tussen primair proces en overhead per instelling nauwkeuriger kan vergelijken. ‘Niet om te normeren – elke instelling bevindt zich immers in een andere situatie en positie – maar om de ontwikkelingen te volgen en het lerende vermogen van instellingen zelf op dit punt te versterken.’

Bij de opzet van de benchmark zoekt Rutte zoveel mogelijk aansluiting bij de ‘bureaucratiemeter’ voor het voortgezet onderwijs, die is ontwikkeld door onderzoeksbureau Ecorys. Dat bureau heeft al laten weten ook voor het hoger onderwijs een variant van het instrument te willen inzetten, hoewel dat veel moeilijker is. ‘Er zijn veel verschillende opleidingen en er is natuurlijk geen centraal schriftelijk dat de landelijke norm stelt’, aldus manager Jos Blank.

Rutte erkent overigens, dat de bureaucratisering gedeeltelijk door Haagse regeldrift zelf wordt veroorzaakt. Met name de zwaar opgetuigde accreditatie-procedures eisen hun tol. Gisteren kondigde Rutte maatregelen ter vereenvoudiging aan. (FG)