‘Vrijstellingen voor vrijwilligerswerk’

Minister van der Hoeven van Onderwijs wil dat studenten vrijstellingen krijgen als ze bijvoorbeeld vrijwilligerswerk hebben gedaan. Dat zei ze gisteren tijdens de opening van het academisch jaar bij de Open Universiteit in Heerlen.

Nu krijgen studenten alleen vrijstellingen als ze eerder een opleiding in het hoger onderwijs hebben gevolgd. Van der Hoeven wil dat Elders Verworven Competenties (EVC’s) een belangrijke rol gaan spelen in alle sectoren van het hoger onderwijs.
Op basis van de competenties die studenten al hebben kun je maatwerk leveren, stelt de minister. Maatwerk moet studenten gemotiveerd houden, doordat ze alleen nieuwe dingen leren. Zo kan voorkomen worden dat ze voortijdig uitvallen.
‘Bieden wat het leven vraagt kan alleen met EVC’s en maatwerk. Die verhouden zich tot elkaar als trappers tot een fiets. Zonder trappers kun je niet fietsen. Zonder EVC’s kun je geen maatwerk leveren’, aldus de minister in haar toespraak. (SW)