De hbo-floppers in Elsevier

In de Elsevier-special ‘Beste studies 2005’ die vorige week verscheen, ligt een sterk accent op de toppers in het hoger onderwijs. Welke hogeschool herbergt volgens het opinieweekblad eigenlijk de meeste floppers?

Net als in voorgaande jaren biedt Elsevier geen complete instellingenranking, maar alleen een lijstje met hogescholen ‘die tussen 2002 en 2005 over de hele breedte het best scoren’. De twaalf instellingen met de meeste opleidingen die een zeven of hoger van hun studenten kregen, zijn de beste. Maar over de kwaliteit van de overige opleidingen van deze hogescholen zegt het lijstje niets.

De hoge positie van de Bossche tak van Avans Hogescholen in de Elsevierlijst lijkt terecht: negen van de zestien studies zijn goed, en slechts twee opleiding kregen een 6,5. Maar het totaalbeeld van Avans Hogescholen is minder rooskleurig: van de 33 opleidingen zijn er tien goed, maar scoren er negen laag.

Dat de Christelijke Hogeschool Ede op het erepodium staat is logisch. Al haar zes beoordeelde opleidingen scoorden zevens of hoger. Maar een grote instelling als de Hogeschool Utrecht? Slechts drie van de 28 beoordeelde opleidingen scoort een zeven of hoger. Naar de kwaliteit van de overige 25 is het gissen. Wie er even voor gaat zitten is er gelukkig snel achter: dertien van de 28 opleidingen van de Hogeschool Utrecht kregen tussen 2002 en 2005 een 6,5 of lager. Acht ervan eindigen bovendien op de laatste plaats in de opleidingenrankings.
Daarmee komt de elfde plaats van de Hogeschool Utrecht in de lijst ‘best scorende’ instellingen in een heel ander daglicht te staan. De conclusie ligt voor de hand: grote hogescholen met veel opleidingen hebben aanzienlijk meer kans op een hoge notering in Elsevier dan kleine.

Van de andere mega-instellingen doen de Fontys Hogescholen – alle vestigingen opgeteld – het beter dan Utrecht, met tien toppers en tien floppers onder haar 37 opleidingen. Helaas geldt dat niet voor de Inholland-vestigingen. Maar liefst 21 van de 46 beoordeelde opleidingen scoren een 6,5 of minder. Tien daarvan zijn hekkensluiter in hun ranking. Slechts twee Inholland-opleidingen kregen sinds 2002 een ronde zeven.

Een gecombineerd lijstje met toppers én floppers zou de hogescholenlijst van Elsevier veel inzichtelijker maken. (HC/HOP)