Eenderde van de Duitse opleidingen bama-proof

Langzaam maar zeker verovert het bachelor-masterstelsel ook het Duitse hoger onderwijs. Inmiddels leidt 34 procent van alle studies op voor een bachelor- of mastertitel.

Het aantal Duitse bachelor- en masteropleidingen blijkt na de zomer met bijna dertig procent te zijn toegenomen. Bij de Fachhochschulen is nu meer dan de helft van alle opleidingen op Angelsaksische leest geschoeid, tegen dertig procent van de universitaire opleidingen.

De invoering van het nieuwe stelsel gaat in Duitsland langzamer dan in Nederland, waar de omschakeling vorig jaar zo goed als voltooid was. Door het federale bestuur van Duitsland loopt de besluitvorming over meer schijven. Het zijn de deelstaten die beslissen in welk tempo de in Bologna afgesproken hervormingen worden doorgevoerd. Toch is de algemene verwachting dat het leeuwendeel van de studies vóór 2010 is overgestapt. Alleen de oostelijke deelstaat Sachsen heeft al aangekondigd zich niet aan de Bologna-deadline te zullen houden.

Bij de Duitse universiteiten duren de meeste bacheloropleidingen drie jaar en de masterstudies twee jaar: samen niet langer dan de ongedeelde opleidingen-oude-stijl. Ook in het hbo is ruim zestig procent van de bacheloropleidingen driejarig, maar daar groeit het aantal opleidingen dat drieënhalf jaar duurt. Alle 605 masteropleidingen van de Fachhochschulen worden – anders dan in Nederland – volledig door de staat bekostigd. Ter vergelijking: de Duitse universiteiten bieden momenteel 1034 masteropleidingen aan.

Een woordvoerder van de Duitse organisatie van universiteiten en hogescholen verwacht dat het bachelor-masterstelsel het onderscheid tussen hoger beroepsonderwijs en wetenschappelijk onderwijs kleiner zal maken. ‘Het zal ongetwijfeld voorkomen dat een masteropleiding van een Fachhochschule beter is dan die van een universiteit. Dat hangt niet van de aard van de instelling af.’ Over het promotierecht is in Duitsland geen discussie. Dat hebben alleen de universiteiten. (HC/HOP)