‘Eerste plaats zien te handhaven’

Er is taart en er heerst een feeststemming bij de opleidingen Bestuurskunde in Den Bosch en HBO-Rechten in Tilburg en Den Bosch. Zij worden in het vandaag verschenen Elsevier aangewezen als de beste opleidingen uit het land.

‘We zijn een nieuwe club die enthousiast aan de opleiding HBO-Rechten is begonnen’, luidt een van de verklaringen van Gerard Hupperetz, directeur van de Juridische Hogeschool Avans-Fontys, op de nummer één-notering in Elsevier.
Behalve de Juridische Hogeschool zijn zes anderen opleidingen onderzocht. Beide lesplaatsen Tilburg en Den Bosch scoren een 7,2 en laten daarmee de opleiding van de Hogeschool Nijmegen en Arnhem met een 6,9 achter zich. De laagste notering is een 5,7 voor de Hogeschool Inholland.

Het is een voordeel dat de opleidingen in Den Bosch en Tilburg zijn ondergebracht in een aparte Juridische Hogeschool, zegt Hupperetz. ‘Zowel studenten als medewerkers voelen zich door de kleinschaligheid betrokken.’
Het docententeam van HBO-Rechten heeft als doelstelling uitgesproken om bij elke peiling op de eerste plaats te belanden. ‘Dat is bij de eerste peiling gelukt. En dat moeten we zien te handhaven.’ Daarom wordt gekeken naar de onderdelen die iets minder uit de verf komen. Zo probeert men de contacten met instellingen en het bedrijfsleven aan te halen en meer werk te maken van internationalisering.

De notering van Bestuurskunde in Den Bosch met een 7,3 op nummer één van de drie onderzochte opleidingen in Elsevier, komt niet als een verrassing. Uit het visitatierapport in 2004 viel al op te maken dat de opleiding tot de beste gerekend werd. ‘Het curriculum is enkele jaren geleden vernieuwd en daar plukken we nu de vruchten van’, zegt Dick te Boekhorst, directeur van de Academie voor Management en Bestuur. ‘Het curriculum staat als een huis.’
Hij is vooral verheugd dat de docenten veel waardering oogsten in de peiling. ‘Een goed docententeam dat deskundig en bevlogen is, is de basis van de opleiding.’ Ook de kennismaking met de beroepspraktijk scoort hoog. ‘Dat is een indicatie dat je in staat bent het onderwijs aan te laten sluiten op de praktijk’, stelt hij vast.

Net als bij HBO-Rechten krijgt Bestuurskunde voor internationalisering een matig cijfer. Dat komt, zegt Te Boekhorst, omdat de opleiding zich primair richt op de lokale overheid. Maar er wordt aan gewerkt om meer mogelijkheden voor bijvoorbeeld stages in het buitenland te creëren.
Met deze uitslag in Elsevier in de hand moet de opleiding niet achterover leunen, vindt Te Boekhorst: ‘We moeten nu vooral niet blijven stilzitten. We blijven kijken naar het curriculum en zoeken naar nieuwe werkvormen.’ (GR)