In ’t Veld: ‘Balkenende-norm is gezever’

Een salarisplafond voor bestuurders van hogescholen en universiteiten zal ongewenste effecten hebben, denkt voormalig topambtenaar en emeritus hoogleraar bestuurskunde Roel in ’t Veld. Bovendien is ‘het gezever over de Balkenende-norm een verarming van het debat’.

In de Tweede Kamer is brede steun voor een motie van D66, waarin de partij pleit voor een maximum aan het salaris van bestuurders in de semi-publieke sector. Ook het hoger onderwijs valt daaronder. Exacte bedragen worden nog niet genoemd, maar over het algemeen vindt men dat de bestuurders niet meer zouden moeten verdienen dan de minister-president: zo’n 130 duizend euro per jaar.
‘Als je zo’n salarisplafond instelt, zullen vooral ambtenaren naar die bestuurlijke posities doorstromen’, verwacht In ’t Veld, die ook een blauwe maandag staatssecretaris van onderwijs was voor de PvdA. ‘Wie een ondernemende universiteit wil, trekt liever bekwame bestuurders uit het bedrijfsleven aan. Die moet je een goed salaris kunnen bieden, anders komen ze niet meer.’

De discussie zou volgens hem over het niveau van de raden van toezicht moeten gaan, en niet over de hoogte van salarissen. ‘Er zijn wel mensen die meer verdienen dan hun bestuurlijke vaardigheden rechtvaardigen, maar daar moet je vooral de raden van toezicht op aankijken. Het moet om kwaliteit draaien, niet om een paar salarissen.’ (BB/HOP)