Intelligente apparaten

Hoe kun je met camera’s vaststellen hoe levensmiddelen bederven en hoe ontdek je of iemand te lang in een ziekenhuisbed ligt? Dit zijn enkele van de vragen waar zestien studenten van de Academie voor Technologie en Management (ATM) en de Academie voor ICT en Media (AIM) in Breda zich mee bezig houden.

De studenten doen mee aan het project Euregionale Proeftuin ingebedde systemen, dat dit schooljaar is gestart. Het project moet bij het midden- en kleinbedrijf de toepassing van ingebedde systemen bevorderen. Die term houdt in dat er intelligente software in machines wordt ingebouwd zodat het apparaat bijvoorbeeld iets kan opzoeken in een database.
De studenten voeren onder andere een opdracht uit voor het bedrijf Sensor Partners uit Drunen. ‘Dat bedrijf houdt zich bezig met industriële automatisering en richt zich op kwaliteitszorg’, vertelt AIM-docent Jan Oostindie. De studenten onderzoeken een systeem dat met vier camera’s de kwaliteit van producten meet. Het kan bijvoorbeeld meten hoe het rottingsproces bij een appel verloopt. De deelnemers aan het project testen de bruikbaarheid ervan.
Bij een andere opdracht helpen zij het bedrijf Smartec uit Breda met het ontwikkelen van een systeem dat kan detecteren wanneer mensen te lang in een ziekenhuisbed liggen. ‘Dat is nog best lastig, omdat er in het systeem geen camera’s gebruikt mogen worden om de privacy van patiënten te garanderen’, legt Oostindie uit. In totaal worden er voor vier bedrijven opdrachten uitgevoerd.
Aan het project doen ook andere scholen en bedrijven uit België en Nederland mee. Er moet uiteindelijk een Euregionaal netwerk van bedrijven ontstaan op het gebied van de ontwikkeling van micro-elektronische en ingebedde softwaresystemen. (MvD)