‘Terrible Engels’ op www.avans.nl

De Engelstalige pagina’s op de website van Avans Hogeschool schieten volgens Aaron Goldstein hopeloos tekort. ‘Dit is echt terrible Engels. Je ziet zo dat hier een Nederlander heeft zitten vertalen. Als Engelstalige student haak je meteen af’, oordeelt de in Amsterdam studerende Canadees in het Nuffic-blad Transfer.
Het tijdschrift verkende samen met Goldstein de Engelstalige webpagina’s van Nederlandse universiteiten en hogescholen.

De teststudent kan de toegang tot Engelstalige pagina’s van www.avans.nl moeilijk vinden. Die blijkt onder ‘foreign visitors’ schuil te gaan, wat hij onlogisch vindt: hij was op zoek naar de link ‘foreign students’. Wel vindt hij de site er aantrekkelijk uitzien: vrolijk lachende studenten en docenten bij alle menu-onderdelen en veel aandacht voor studentenleven en studie-informatie.
Maar vervolgens struikelt hij over de slordigheden. Zo lukt het hem niet een pagina op te roepen die vertelt waar Avans Hogeschool zich bevindt, hij mist een inschrijfformulier en er wordt geen informatie verstrekt over de toegangseisen voor de studieprogramma’s. Goldsteins conclusie: ‘Voor deze instelling zou ik nooit kiezen.’
Het International Office van Avans Hogeschool erkent het probleem. ‘Te weinig tijd en middelen beschikbaar om dit goed aan te pakken’, is de verklaring.

Op de sites van andere instellingen heeft Goldstein trouwens ook wel wat aan te merken. Het Engels op de website van de Technische Universiteit Delft is evenmin foutloos: ‘Er staan spelfouten in de teksten en kromme zinnen zorgen soms voor onduidelijkheden.’
Dat het ook anders kan bewijst de HES Amsterdam met een aantrekkelijke site voor buitenlandse studenten, waarop de informatie in goed Engels wordt aangeboden. ‘Je krijgt hier het gevoel echt welkom te zijn’, luidt het oordeel.

Transfer deed de test naar aanleiding van de uitreiking van de eerste ‘Gouden Muis’, een nieuwe jaarlijkse prijs voor de beste hoger-onderwijssite voor buitenlanders. Die ging in juni naar de Christelijke Hogeschool Nederland. Hoe de andere 44 instellingen uit die test kwamen is niet bekend. Het juryrapport wordt in maart door de Programmaraad van Nuffic besproken; tot die tijd geeft Nuffic geen informatie vrij. (FG)