Vredestekening in de strijd

In Breda wilde niemand de vijftig meter lange tekening, waaraan 48 kunstenaars werkten, tentoonstellen. Initiatiefnemer Sem Mallée, eerstejaarsstudent aan de kunstacademie, heeft in Bergen op Zoom uiteindelijk onderdak voor zijn doek gevonden.

Van abstracte schilderingen tot cartoons. Bijna vijftig kunstenaars werkten zaterdag 29 oktober op de bevrijdingsdag van Breda aan één tekening met als thema oorlog en vrede.
Het heeft heel wat voeten in aarde gehad voordat Sem Mallée, eerstejaarsstudent aan de Akademie voor Kunst en Vormgeving/St. Joost in Breda, een expositieruimte vond om het doek te exposeren. Aanvankelijk wilde niemand in Breda het vijftig meter lange doek tentoonstellen. Sem klopte aan bij de Grote Kerk, het Chassé Theater, de bibliotheek en het Breda’s Museum, maar kreeg nul op zijn rekest. ‘Sommigen vonden het een te groot risico, want ze wisten niet hoe het eruit kwam te zien. Anderen hadden al exposanten en de Grote Kerk vond het te confronterend voor een kerk.’
Uiteindelijk vond Sem in Bergen op Zoom wel enthousiasme voor zijn doek. In het museum de Markiezenhof is de mega-tekening van 3 tot en met 10 december te bezichtigen.
Naar aanleiding van een artikel hierover in BN/De Stem zijn er schriftelijke vragen gesteld aan het college van Breda. Ook cultuurwethouder Adank heeft zich de kwestie aangetrokken. Hij wil het doek koste wat kost in Breda ten toon stellen. ‘Stel je voor dat zoiets niet zou kunnen in Breda. Dat zou toch vreemd zijn’, zegt hij in een artikel in BN/De Stem.
Maar Sem vindt dat Breda zijn kans heeft gehad. ‘Ze willen het nu alleen om hun gezicht te redden.’ (CB)