Vrijstellingen door werkervaring

Studenten van de Academie voor Deeltijd in Breda die in hun werk bepaalde vaardigheden hebben opgedaan, kunnen daarmee vrijstellingen voor hun opleiding krijgen. Ze moeten dit dan wel ‘bewijzen’ in een portfolio en een gesprek.

De eerste die op deze manier een module kan overslaan, is de studente Bedrijfseconomie M. van Gils. Zij ‘verdedigde’ in de week voor de herfstvakantie overtuigend het werk in haar portfolio.
Van Gils werkt bij de Sociale Verzekeringsbank. In haar portfolio moest zij onder meer een belastingaangifte en een bezwaarschrift laten zien.
Marieke Römer-Klomp van het Leer- en Innovatiecentrum (LIC) van Avans Hogeschool heeft op verzoek van de academie de richtlijnen opgeschreven voor het verkrijgen van vrijstellingen ‘op grond van elders verworven competenties’.
‘Dat dit nu kan, komt voort uit het competentiegericht leren. Eerst kon je bij de Academie voor Deeltijd met diploma’s vrijstellingen krijgen voor bepaalde modules, maar nu kan een student ook vrijstelling krijgen als hij beroepsproducten kan tonen. In een gesprek kan de opleiding vaststellen dat de studenten de producten ook echt zelf gemaakt heeft.’
Römer-Klomp heeft zich voor de handleiding gebaseerd op de regels zoals die gebruikt worden bij de deeltijdopleidingen van de Hogeschool van Amsterdam. (PM)