Terug naar overzicht

Docenten de bottleneck van het nieuwe leren

De didactische vernieuwing van het hoger onderwijs verloopt moeizaam. Docenten zijn nog lang niet van de noodzaak overtuigd. Een dagje op de hei is niet genoeg.

Filip Dochy, hoogleraar onderwijskunde van de KU Leuven en de Universiteit Maastricht, deed onderzoek naar de invoering van competentiegericht leren bij veertien opleidingen in het hoger onderwijs. Nog maar enkele opleidingen staan daadwerkelijk op het punt de omslag naar vraaggestuurd onderwijs te maken, meldde hij vorige week tijdens een congres van de HBO-raad. Dat ligt volgens hem vooral aan de docenten, althans, aan hun instellingen die te weinig tijd vrijmaken om draagvlak te verwerven voor onderwijsvernieuwing

Alle actuele discussies over het ‘studiehuis’ ten spijt was de tot de nok toe gevulde zaal ervan overtuigd dat het onderwijs niet langer kan volstaan met klassikale lesvormen. Al was het alleen maar omdat jongeren van de internet- en game-generatie nu eenmaal heel anders omgaan met informatie dan hun docenten, die met boeken zijn opgegroeid. De presentatie van onderwijskundige Wim Veen van de TU Delft onderstreepte dat het hoger onderwijs wel zal moeten moderniseren, wil het aansluiting vinden bij de nieuwe leerstijlen van jongeren.

HBO-raadvoorzitter Doekle Terpstra erkent dat hogescholen meer werk moeten maken van de didactische bijscholing van hun docenten. ‘Wat betreft hun kennis hopen we een slag te maken door meer docenten te laten promoveren. Ook is er nog steeds winst te boeken door hun niet allemaal dezelfde rol te geven. De ene docent is geschikt voor een hoorcollege, de ander is meer op zijn plaats als begeleider. Ze hoeven niet alles te kunnen.Uiteindelijk gaat het er om dat we hbo’ers afleveren die geleerd hebben hoe ze zich kunnen blijven ontwikkelen. Werkgevers vragen daar nadrukkelijk om.’ (HC/HOP)

Meer lezen?