Extra leerrechten voor zorg- en lerarenopleidingen

Studenten die na hun eerste studie aan een zorg- of een lerarenopleiding beginnen, krijgen er van de overheid voor vier jaar leerrechten bij. Dat betekent dat ze tegen een normaal collegegeld studeren. Voor een nieuwe basisbeurs komen ze niet in aanmerking, maar lenen mag wel.

Dit plan wordt vandaag door de regering besproken. Met de extra set leerrechten – voldoende voor een vierjarige studie – hoopt staatssecretaris Rutte het toenemende tekort aan docenten en verpleegkundigen terug te dringen.

Rutte werkt momenteel aan een nieuwe wet op het hoger onderwijs en onderzoek. Met de leerrechten die hij studenten wil geven, moeten ze hun eigen onderwijs ‘inkopen’ in eenheden van halve jaren. Hoe groot het pakket leerrechten is, hangt af van de studie. Studenten die kiezen voor een vierjarige opleiding krijgen acht leerrechten. Lopen ze vertraging op, dan kost hen dat twee jaar lang geen extra geld. Wel houdt de basisbeurs na vier jaar op en kunnen ze alleen nog geld lenen van de staat. Wie echter meer dan twee jaar uitloopt, moet een veel hoger collegegeld gaan betalen. De hoogte ervan is voorlopig gemaximeerd op 3000 euro. (TdO/HOP)