Human Care Technology voor betere techniek in de gezondheidszorg

De nieuwe major Human Care Technology gaat studenten opleiden die een brug kunnen slaan tussen gezondheidszorg en de ‘harde techniek’. In september start de opleiding in de Tilburgse vestiging van Avans Hogeschool.

De bevolking wordt steeds ouder. Ouderen willen zolang mogelijk zelfstandig blijven wonen. Dat geldt ook voor mensen met een beperking. ‘Er is berekend dat in het jaar 2020 een kwart van de Nederlanders in de zorg werkt als de huidige ontwikkelingen doorzetten en we dezelfde kwaliteit aan zorg willen bieden. Om dat te voorkomen moeten er meer hulpmiddelen komen en de gezondheidszorg beter geautomatiseerd worden’, legt Han van Osch, projectleider Human Care Technology uit.
Er is behoefte aan mensen die in kaart kunnen brengen aan welke hulpmiddelen en automatisering er behoefte is in de gezondheidszorg, die dat kunnen vertalen in technische toepassingen en die de invoering ervan kunnen begeleiden, zo blijkt uit een onderzoek dat in opdracht van Avans Hogeschool is gehouden.
‘We richten ons met deze opleiding op jongeren die graag mensen willen helpen en ook affiniteit met techniek hebben’, zegt Van Osch. De opleiding wil vooral veel meiden binnenhalen. ‘De studenten worden niet opgeleid tot “makers” of “ontwerpers”, maar wel tot degenen die nieuwe apparatuur en methoden invoeren en beheren, die analyseren en beleid maken’, zegt de projectleider.
Scholieren met het pakket Natuur en Gezondheid zijn op de opleiding welkom. Ook met een Economie- en Maatschappij-profiel en uiteraard het Natuur- en Techniekprofiel kan men de major volgen.
Human Care Technology wordt geen aparte opleiding, maar een major binnen de Bachelor of Engineering. De studenten komen in het eerste jaar terecht in een brede propedeuse met Technische Bedrijfskunde, Werktuigbouwkunde en Elektrotechniek. Zo kunnen ze kennismaken met deze technische vakken. Tegelijkertijd krijgen ze al op hun eigen major toespitst onderwijs. ‘Ze hoeven geen diepgaande wiskunde en natuurkunde te volgen’, zegt Van Osch.
De opleiding start in september. Avans verwacht dat tussen de dertig en vijftig studenten zich ervoor inschrijven. (PM)