Nihan op verkiezingslijst PvdA in Tilburg

Tijdens de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2006 prijkt de naam van de 23-jarige studente Nihan Iskenderkaptanoglu op de verkiezingslijst van de PvdA in Tilburg. Ze komt op de zevende plaats. Grote kans dus dat ze in de gemeenteraad komt.

De derdejaarsstudente Bestuurskunde in Den Bosch is geen groentje in de gemeentepolitiek. Sinds 2000 zet zij zich in als jongerenambassadeur. Samen met andere ambassadeurs geeft ze de gemeente Tilburg advies als er problemen zijn met jongeren. Ook organiseren ze evenementen en geven subsidie en steun aan projecten.

In maart wil Nihan haar vader Osman Iskenderkaptanoglu, die voor de PvdA in de gemeenteraad zit, opvolgen. ‘Hij houdt het voor gezien, na zestien jaar raadslid te zijn geweest.’ Tot nu toe heeft ze het werk voor de jongerenambassadeurs zelfstandig gedaan zonder de hulp van haar vader. Maar als ze in de gemeenteraad komt, denkt ze vaker van zijn kennis gebruik te gaan maken. ‘Hoe behandel je een begroting en hoe dien je een motie in, dat soort dingen weet ik nog niet.’

Wat haar speerpunten gaan worden als ze eenmaal in de gemeenteraad zit, weet de studente nog niet. Wel wil ze zich onder andere richten op minderheden. ‘Ik ben zelf half Turks, half Nederlands en begrijp ze als geen ander. De communicatie tussen de verschillende bevolkingsgroepen kan beter. Juist door onwetendheid ontstaan er problemen, niet alleen tussen groepen van verschillende etniciteit, maar ook tussen jongeren en ouderen. Mensen moeten open staan voor elkaar. Ik wil niet dat bepaalde culturen naar elkaar toe trekken. Het helpt al veel als mensen de Nederlandse taal spreken. Om mee te kunnen draaien moet iedereen de taal leren, ook vrouwen die de hele dag thuis bij hun kinderen zijn. Op dat punt kan nog veel verbeterd worden.’ (CB)