‘OV-kaart is slecht voor gezondheid’

Studenten fietsen veel minder dan vroeger en dat komt door de OV-jaarkaart. Misschien moet de overheid die maar afschaffen, schrijft het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu. Daar zouden de studenten een stuk gezonder van worden.

De overheid veegt het voorstel niet meteen van tafel. ‘Het is ter sprake gekomen, maar er zaten ook nadelen aan’, zegt een voorlichter van VWS. ‘Het zal nog tot het voorjaar duren voor er een besluit valt.’
Het voorstel staat in een rapport over de onderbouwing van het Nationaal Actieplan Sport en Bewegen. Op de Olympische spelen glijdt wel eens een roeiboot vol studenten door het water, maar over het algemeen blijken studenten weinig te bewegen. Meer dan een derde van de studenten haalt het minimum aan beweging niet. En dan praten we over een half uurtje ‘matig intensief bewegen’ per dag. Fietsen, wandelen, stofzuigen, het telt allemaal mee. Drie keer per week twintig minuten ‘zwaar intensieve activiteit’ is ook afdoende.

‘Kom op zeg’, reageert Evelien van Roemburg, voorzitter van studentenbond ISO. ‘Druk studenten gewoon af en toe met de neus op de feiten en blijf verder van de OV-kaart af.’ Overigens begrijpt ze haar achterban wel. ‘Ik pak ook liever de tram dan de fiets, zeker als het regent.’ (BB/HOP)