Weinig kans op wetenschappelijke titel hbo’er

Wat staat er op het diploma van de hbo-afgestudeerden? Mogen zij straks bachelor of arts dan wel bachelor of science heten? Of krijgen alleen academici die toevoeging? De Tweede Kamer kiest waarschijnlijk voor dat laatste.

Een Australische ‘bachelor of arts’ heeft lang niet altijd een betere opleiding genoten dan een Nederlandse hbo-bachelor. In het buitenland zijn namelijk veel ‘universiteiten’ die hier hogescholen zouden heten. Bij hun afgestudeerden staat er ‘bachelor of arts/science’ op het diploma, terwijl onze hbo-afgestudeerden alleen maar ‘bachelor’ heten. Onze afgestudeerden lijken dus minder waard, terwijl ze even goed zijn.
Snappen ze dat in het buitenland? Nee, zegt voorzitter Doekle Terpstra van de HBO-raad. ‘We doen onze talenten tekort. Wat op hun diploma staat, doet hun geen recht. Ze redden het niet op de internationale arbeidsmarkt. Het is een miskenning van wat er allemaal gebeurt in het hbo.’

Terpstra is niet de enige die er zo over denkt. Een internationale commissie onder leiding van de Noorse professor Roger Abrahamsen heeft verleden jaar het Nederlandse onderwijsstelsel tegen het licht gehouden. Nederland mag de toevoegingen ‘of arts’ en ‘of science’ best vaker gebruiken, vindt de commissie-Abrahamsen, vooral als er een behoorlijke component toegepast onderzoek in de hbo-opleiding zit. Nergens is het onderscheid tussen hbo en universiteit zo rigide als in Nederland. Nergens mogen zo weinig opleidingen ‘van universitair niveau’ heten als hier.

Maar regeringspartij CDA vindt dit een brug te ver. Kamerlid Cisca Joldersma: ‘Er moet een duidelijk onderscheid blijven tussen beroepsgerichte en wetenschappelijke opleidingen. Alleen als een opleiding wetenschappelijk is, mag de afgestudeerde een wetenschappelijke titel krijgen.’

Hogescholen mogen overigens al wél wetenschappelijk onderwijs aanbieden. De Hogeschool van Amsterdam doet dat al. Die heeft de wetenschappelijke master occupational therapy in huis en mag zijn afgestudeerden master of science noemen van accreditatieorganisatie NVAO. Die opleiding krijgt geen geld van de overheid, maar dat staat los van het diploma.
Het is VVD’er Arno Visser een doorn in het oog: ‘Hogescholen moeten helemaal geen wetenschappelijke opleidingen willen aanbieden. Ze moeten ook geen bachelor of science of bachelor of arts willen uitreiken. Ik krijg een puntmuts van deze discussie. Laten ze zich bezig houden met de aansluiting op het mbo. Dat is veel belangrijker.’

Terpstra van de HBO-raad noemt de standpunten van CDA en VVD ‘ontluisterend’. ‘Het rapport van Abrahamsen zou toch te denken moeten geven? De Kamerleden willen kennelijk alleen conclusies horen die zij zelf al getrokken hebben. Het gaat niet om een prestigestrijd. We moeten er nuchter tegenaan kijken.’ (BB/HOP)