Chinese les dubbel beloond

De studenten die Chinese les volgen aan de International School in Breda krijgen daarvoor het dubbele aantal studiepunten. Na het eerste blok bleek de studiebelasting veel hoger te liggen dan aanvankelijk geraamd.

De academieraad stemde vanmiddag in met het voorstel van de directie om de Chinese les te tellen voor twee keuzevakken. Nu kunnen studenten naast Engels kiezen voor twee andere talen: Nederlands, Duits, Frans, Spaans of Chinees. Wie Chinees kiest, krijgt per week 4 lesuren Chinees. Bij een normale les zouden ze dan nog zo’n drie uur huiswerk hebben.
In de praktijk blijken studenten zo’n vijftien uur te studeren naast de les, vanwege de moeilijkheidsgraad. ‘Dat gaat ten koste van de andere vakken’, betoogde directeur Nicole van Emmerik. Tornen aan de uren wil ze niet, want om de doelstelling te halen – na twee jaar in het Chinees kunnen onderhandelen – is 4 uur les minimaal.

De verdubbeling van het aantal studiepunten is een korte termijn-oplossing. In het nieuwe curriculum wordt bekeken of er een focus moet komen op één taal. ‘Studenten die maar 1,5 uur per week Spaans krijgen, kunnen na twee jaar ook niet onderhandelen’, zei Emese Albert tijdens de vergadering. (MvH)