Studiebeurs mag mee naar buitenland

Vanaf september 2007 kunnen Nederlandse studenten een studiebeurs meekrijgen als ze in een ander Europees land gaan studeren. Een inschrijving aan een Nederlandse instelling is dan niet langer vereist. Het plan kost naar schatting 26 miljoen euro per jaar.

Het was al mogelijk om in het buitenland stage te lopen met behoud van studiefinanciering. Je mocht ook best enkele vakken volgen aan een buitenlandse instelling, zolang je maar ingeschreven was aan een Nederlandse universiteit of hogeschool. Maar wie bijvoorbeeld een volledige studie Spaans in Barcelona of kunstgeschiedenis in Venetië wil volgen, kreeg tot nu toe geen studiefinanciering mee. Daar brengen staatssecretaris Rutte en minister Van der Hoeven nu verandering in.
De nieuwe regeling kent zijn grenzen. Wie naar Amerika wil gaan, moet dat voorlopig nog op eigen kosten doen. De beurs mag alleen mee naar de landen die aan het Bologna-proces deelnemen. Nederlanders die permanent in het buitenland verblijven, vallen buiten de boot, blijkt uit een brief aan de Tweede Kamer. De student kan alleen aanspraak maken op een beurs als hij in de zes jaar voor zijn aanvraag minimaal drie jaar in Nederland heeft doorgebracht.

Ook studenten zonder Nederlands paspoort kunnen een beurs krijgen, maar dan moeten ze wel vijf jaar lang in Nederland wonen. Die eis komt voort uit de rechtszaak van de Franse student Danny Bidar tegen de Britse staat. Bidar woonde al enkele jaren in Engeland en volgde er de middelbare school, maar werd toch afgewezen toen hij een studiebeurs aanvroeg. Ten onrechte, oordeelde het Europese Hof, want EU-burgers mogen niet gediscrimineerd worden op grond van hun nationaliteit. Wie een ‘reële band’ heeft met het land waar hij woont, mag er studiefinanciering aanvragen.
De ‘meeneembaarheid’ van studiefinanciering staat al jaren op het verlanglijstje van het hoger onderwijs, maar tot nog toe was het ministerie bang dat er juridische problemen zouden ontstaan. Buitenlandse studenten zouden wellicht via het Europese recht aanspraak kunnen maken op Nederlandse studiefinanciering. OCW meent nu dat dit gevaar geweken is.

Momenteel is het al mogelijk om met studiefinanciering een opleiding aan een Vlaamse of Brusselse universiteit en hogeschool te volgen. Ook in sommige Duitse deelstaten kon de student al terecht. Daarnaast waren er al met een rits Europese landen afspraken gemaakt voor medische studies en architectuuropleidingen. (BB/HOP)