Boekenleverancier InterE verlaagt prijzen

Distributeur InterE bindt de strijd aan met concurrenten als Gianotten en Bol.com. De prijs van buitenlandse boeken is per 1 januari verlaagd. En het komend studiejaar komen er waarschijnlijk kortingen van 5 procent op Nederlandse titels, 2,5 procent op readers en nog eens 20 procent op buitenlandse studieboeken.

Dat meldt Hans de Bruin, accountmanager bij InterE, in een reactie op een e-mail van Richard Blankenstein. Het studentlid van de Avans Medezeggenschapsraad (AMR) krijgt regelmatig te horen dat studenten ontevreden zijn over InterE, het bedrijf dat de levering van boeken en readers Avans-breed verzorgt.
De prijzen van InterE zouden hoger zijn dan elders, zo luidt een van de klachten in het mailtje dat afgelopen vrijdag aan InterE is verstuurd. Het studentraadslid dringt er op aan dat het bedrijf de prijzen verlaagt, anders adviseren hij en de andere studentraadsleden hun achterban om ergens anders boeken te bestellen.

De prijsverlaging is geen direct gevolg van het mailtje van Blankenstein, laat De Bruin weten. ‘We hebben de prijzen van de buitenlandse boeken met ingang van 1 januari naar beneden aangepast en die zijn nu lager dan die bij Gianotten en Bol.com’, stelt hij.
Daarnaast is InterE al enige tijd met Avans Hogeschool in gesprek om voor studenten een korting op Nederlandse studieboeken te bewerkstelligen.
De boekenbranche heeft sinds 1 januari 2005 te maken met een wettelijke vaste boekenprijs, die in de plaats is gekomen van prijsafspraken in de branche. Naleving van deze regel wordt streng gecontroleerd door het Commissariaat van de Media. Wie boven of onder de prijs gaat zitten, loopt kans op fikse boetes.

Op aandringen van de Tweede Kamer is voor hbo- en WO-studenten een speciale kortingsregeling getroffen. De leverancier van de boeken is dan verplicht te toetsen of studenten daadwerkelijk bij een onderwijsinstelling staan ingeschreven. Bol.com werkt al met een dergelijke constructie en laat studenten een verklaring invullen.
InterE wil nu het voorbeeld van deze prijsvechter volgen en beziet in overleg met de hogeschool hoe dit geregeld kan worden.
‘Als wij alle studenten formulieren moeten laten invullen, kunnen we een apart administratiekantoor opzetten’, stelt Mari-Anne Voorn, coördinator Inkoop bij Avans. ‘Wij zoeken naar een creatieve oplossing waardoor Avans de controle voor zijn rekening neemt en studenten er verder geen last van hebben. Het is een lastige materie, bijvoorbeeld met het oog op de privacywetgeving, maar daar komen wij wel uit.’
De contracten tussen Avans en InterE liggen inmiddels klaar om getekend te worden, meldt zij. (GR)