Lokale zender Boschtion wil hulp van onderwijs

Nu de lokale Bossche radio- en tv-zender Boschtion de zaakjes op orde heeft, zoekt zij samenwerking met onderwijsinstellingen. Binnenkort wordt Avans benaderd.

‘De afgelopen maanden had het nieuwe bestuur de handen vol om de financiën op orde te krijgen en de zender in de lucht te houden’, zegt Antoine Jacobs, hoogleraar aan de Universiteit van Tilburg en voorzitter van de stichting achter Boschtion. Met succes. Want het ziet ernaar uit dat de gemeenteraad volgende week dinsdag een subsidie toekent van 59 duizend euro aan de radio- en tv-zender Boschtion. Ook staat de gemeente garant voor een lening van een ton voor nieuwe apparatuur.

Het voortbestaan van de zender was geruime tijd onzeker. Financieel wanbeheer leidde in 2003 tot een faillissement. Daarbij dreigde Boschtion de zendmachtiging kwijt te raken. Maar nu de gemeente waarschijnlijk een financiële injectie in het verschiet stelt en Boschtion voor vijf jaar een zendmachtiging heeft gekregen, is de lokale omroep weer terug op het toneel.
Tijd om het tweede deel van het beleidsplan uit te voeren, stelt de voorzitter. Het verbeteren van de kwaliteit. ‘We willen daartoe samenwerken met onderwijsinstellingen zoals het Koning Willem I College, Avans Hogeschool en de journalistenopleiding in Tilburg’, zegt Jacobs.

Boschtion is in gesprek met het bestuur van het Koning Willem I College om leerwerkplaatsen te creëren voor leerlingen die de technische kant van radio en tv op zich kunnen nemen, zoals cameramensen. Het bestuur van Avans en de journalistenopleiding worden benaderd met de vraag of studenten de programma’s inhoudelijk kunnen verzorgen.
Ook kunnen onderwijsinstellingen zich via Boschtion profileren, oppert Jacobs. ‘Als scholen dat willen kunnen wij de zender beschikbaar stellen. Zij kunnen dan banden aanleveren met items waarmee zij zich naar buiten presenteren.’ (GR)