Studentenbonden waarschuwen tegen nieuwe verzekering

De Stichting ZekerZorg wil studenten een zorgverzekering bieden die tijdens de studie geen of nauwelijks geld kost. Het is echter de vraag of de regeling zo gunstig is als de stichting wil doen geloven.

In feite biedt de Stichting ZekerZorg geen verzekering, maar een lening. Wie via de stichting een verzekering afsluit, hoeft de premie pas na afloop van de studie terug te betalen. In de tussentijd moeten alle inkomsten en uitgaven omtrent de zorgverzekering via een speciale bankrekening lopen. Voor haar service rekent de stichting 2,50 euro per jaar.
De rente die de stichting in rekening brengt, is 7,2 procent. Wie via de IB-groep leent, betaalt slechts 2,74 procent. Wat nu het voordeel is van de lening via de Stichting ZekerZorg is onduidelijk. Bovendien is het percentage volgens de website van de stichting gebaseerd op een ‘variabele rente’. Welke variabele dat is, staat er niet bij.
De bestedingsruimte op de speciale zorgverzekeringrekening is 1500 euro, waarvan per jaar maximaal 755 euro mag worden besteed. Wat er gebeurt wanneer je meer geld nodig hebt (bijvoorbeeld om je eigen risico te betalen), is niet helder. Ook de kosten van aanvullende verzekeringen ‘zullen mogelijk niet geheel gedekt kunnen worden met de bestedingsruimte’, schrijft de stichting zelf.

Tussen de ‘veelgestelde vragen’ op de website www.studentenzorgplan.nl staan een paar curieuze zaken. Eén van de vragen luidt: is er sprake van boetes? Het antwoord: bij normaal gebruik is er geen sprake van boetes. Er staat niet bij wat abnormaal gebruik precies is, noch wat de boete daarop is.
Volgens de stichting schuilen er geen addertjes onder het gras. De Groninger Studentenbond heeft echter een bericht rondgestuurd om op de ‘regenwormen’ tussen de grassprieten te wijzen. Zo zou de premie van de collectieve verzekering van de studentenbonden ISO en LSVb goedkoper zijn en zit er een fout in de optelsom in het rekenvoorbeeld van de stichting.

Verder gaat de stichting uit van een eigen risico van vijfhonderd euro. Studenten zijn immers gezond, redeneert zij. De Groninger Studentenbond noemt zo’n hoog eigen risico ‘dubieus’: ‘Of je nou van de trap valt en een been breekt, een bezoek brengt aan de huisarts of in een dronken bui je jas vergeet en een longontsteking oploopt, de eerste vijfhonderd euro aan zorgkosten betaal je dan gewoon zelf.’

Ook studentenbonden ISO en LSVb waarschuwen tegen zo’n hoog eigen risico. Zij sturen een e-mail naar hun achterban waarin ze aanraden om niet met ZekerZorg in zee te gaan. (BB/HOP)