‘Vox offline was nooit de bedoeling’

De papieren editie van Vox, de universiteitskrant van de Radboud Universiteit Nijmegen, blijft toch toegankelijk op internet. Alleen de website Vox-online is verhuisd naar het interne Radboud-net, maar dat was ook de bedoeling, zegt de hoofdredacteur.

Vorige week ging de website van universiteitsblad Vox van de Radboud Universiteit Nijmegen op zwart. Het dagelijks nieuws en de digitale versie van het tweewekelijkse tijdschrift Vox waren alleen nog maar toegankelijk voor studenten en medewerkers. Dat leidde tot veel commotie. ‘Censuur’, oordeelde bijvoorbeeld de studentenbond LSVb.
Maar censuur vindt hoofdredacteur Patricia Veldhuis een te groot woord. Gisteren is bekend geworden dat de papieren editie van het blad Vox op het internet toegankelijk zal blijven. ‘We wisten dat het dagelijks nieuws zou verhuizen naar het intranet. Dat is goed voor onze positie binnen de universiteit. Dat ook de internetversie van de papieren editie uit de lucht ging, was nooit de bedoeling. Het is gebeurd toen bepaalde internetsites werden overgezet naar het intranet’, aldus Veldhuis.

Op het intranet van de Radboud Universiteit verschijnen voortaan berichten die later niet allemaal in het blad terechtkomen. Dat de campus een telefoonstoring had is een week later tenslotte oud nieuws en hoeft niet meer in de papieren editie, vindt Veldhuis. ‘Wij zouden natuurlijk het liefst alle berichten voor de hele wereld toegankelijk hebben. Maar van censuur is geen sprake: wij zijn eindverantwoordelijk voor het nieuws op het intranet.’
Of dat laatste ook tot de communicatieafdeling is doorgedrongen, is de vraag. ‘Het hoofd communicatie is eindverantwoordelijk voor het hele intranet, inclusief de nieuwsberichten’, zegt Radboud-voorlichter Willem Hooglugt. Dit betekent wellicht dat de communicatieafdeling onwelgevallige nieuwsberichten van het intranet kan verwijderen. ‘Daar praten we nog over. Er komt een journalistieke code voor de omgang tussen de hoofdredacteur en het hoofd communicatie, zoals je ook een redactiestatuut voor het papieren blad hebt.’ (BB/HOP)