Engelse studenten naar Schotland voor lager collegegeld

Het collegegeld van 4200 euro, dat Engelse universiteiten vanaf september mogen heffen, zorgt voor een terugloop van het aantal eerstejaars. Tegelijkertijd zien Schotse universiteiten – door het relatief bescheiden collegegeld – het aantal aanmeldingen stijgen.

De Engelse onderwijsstaatssecretaris Bill Rammell maakte afgelopen week bekend dat het aantal voorinschrijvingen 4,5 procent lager was dan in 2005. Veel Engelse studenten zoeken hun heil in Schotland, waar de collegegelden nog niet zijn vrijgegeven. Maar liefst dertigduizend studenten zijn van plan om naar het Noorden te trekken.
De collegegelden zijn vrijgegeven om de prijs van studeren door de markt te laten bepalen. Dat leverde behalve een storm van protest van studenten en professoren, ook een regeringscrisis op. Ter compensatie werd het terugbetalingssysteem versoepeld. Studenten beginnen nu pas met afbetalen als ze zijn afgestudeerd en genoeg verdienen.
Collegegelden zijn in Groot-Brittannië altijd controversieel geweest. Tot de invoering in 1998 was het volgen van hoger onderwijs voor Britten gratis. Maar er bestaat geen basisbeurs zoals in Nederland.

Schotse studenten hebben het al jaren makkelijker dan hun Engelse collega’s. Zo besloot de Schotse regering in 2000 om voor alle Schotse studenten het collegegeld te vergoeden – of ze nu thuis in Schotland studeren, of in Engeland. Tot grote frustratie van de rest van Groot-Brittannië, moeten Engelse studenten die naar Schotland komen wel gewoon het volle pond betalen.
Ook aan de huidige collegegeldhervorming doet Schotland niet mee. Engelse Universiteiten mogen vanaf september bovenop het basisbedrag van ongeveer 1700 euro tot 4200 euro collegegeld vragen. De meeste Engelse universiteiten doen dat. Schotse universiteiten mogen dat niet, daarom zijn die nu ook voor Engelse studenten goedkoper.

De dramatische daling in voorinschrijvingen van 4,5 procent aan de Engelse universiteiten is enigszins vertekend. Veel scholieren zagen vorig jaar de bui al hangen en wilden hun studie beginnen zonder extra collegegeld. Ze besloten dus het in Engeland gebruikelijke gap-year over te slaan. Het aantal inschrijvingen was daardoor vorig jaar hoger dan normaal. Behalve in Schotland. (FH/HOP)