Open Universiteit in de knel door leerrechten

De Open Universiteit verwacht moeilijkheden met het bedienen van diplomaten, sporters en ontwikkelingswerkers in het buitenland. Oorzaak: het leerrechtensysteem.

In de huidige situatie heeft de OU een aparte status: de bekostiging van de instelling ziet er totaal anders uit dan die van de standaarduniversiteit, omdat er met modules wordt gewerkt en het normaal is dat mensen vijftien jaar over hun opleiding doen. Bij de invoering van het leerrechtensysteem wordt dat voor een groot deel aangepast: de Open Universiteit wordt zoveel mogelijk gelijkgeschakeld met de anderen en modules staan voor een soort ‘deelleerrecht’.

Maar omdat Nederlandse leerrechten in het buitenland alleen gelden voor mensen die in grensstreken wonen, voorziet de instelling problemen voor haar tientallen studenten die als diplomaat, sporter, militair of ontwikkelingswerker hun OU-opleiding in het buitenland volgen. ‘Voor veel mensen komt de voortgang van hun opleiding in gevaar’, zegt een woordvoerder. ‘Als je als OU-student halverwege je opleiding bent en in Zuid-Frankrijk of Centraal-Afrika woont, krijg je volgens de conceptwet geen tegemoetkoming voor een Nederlandse studie. Voor nieuwe studenten die in het buitenland wonen, is een OU-opleiding tegen deze achtergrond bijna niet te doen.’

De Open Universiteit heeft het probleem aangekaart bij koepelorganisatie VSNU, die op dit moment via een stevige lobby probeert om de ‘weeffouten’ uit de plannen van staatssecretaris Rutte te halen. Daarnaast heeft de Heerlense instelling Rutte in een brief om reparatie gevraagd. Die heeft het document overigens nog niet onder ogen gehad. (TdO/HOP)