Studenten scannen Bredase bedrijven op duurzaamheid

Studenten Milieukunde uit Breda en Milieugerichte Materiaalkunde uit Tilburg gaan vanaf volgende week woensdag bij tien Bredase bedrijven op het industrieterrein de Heilaar onderzoeken of zij een ‘duurzame bedrijfsvoering’ hebben.

De bezochte bedrijven zijn midden- en kleinbedrijven. In deze sector wordt duurzame bedrijfsvoering vooral gezien als ‘denken aan het milieu’, zegt docent Reijer Boon. Hij is lid van de kenniskring van het lectoraat Duurzame Bedrijfsvoering, dat het project aanstuurt. De studenten gebruiken voor het onderzoek een methode die door het lectoraat is ontwikkeld.
‘Maar duurzame bedrijfsvoering is veel breder’, legt de docent uit. Er zijn drie pijlers: people, planet en profit. ‘People’ gaat over arbeidsomstandigheden. Als die goed zijn, gebeuren er bijvoorbeeld minder ongelukken. De pijler ‘planet’ gaat over milieu. ‘Bedrijven kunnen proberen precies binnen de wettelijke eisen te blijven, maar het is beter om vooruit te kijken, zodat je investeringen kunt doen die langer meegaan’, noemt de docent als voorbeeld. De derde pijler ‘profit’ gaat erover dat bedrijven die een lange toekomst willen hebben niet alleen naar de snelle winst moeten kijken, maar een strategie voor lange termijn uitstippelen.
De studenten, 21 in totaal, gaan deze maand en in april bij de bedrijven langs. Twee dagen lang verzamelen ze gegevens, onder meer door interviews met directie, managers en personeel van de werkvloer. Er volgt vrij snel een advies voor de korte termijn, bijvoorbeeld om energie te besparen. Veel bedrijven in het mkb zijn daar volgens Boon helemaal niet mee bezig. Vervolgens maken de studenten een adviesrapport voor duurzame bedrijfsvoering op de lange termijn. Eind juni, begin juli hebben alle deelnemende bedrijven zo´n rapport ontvangen.
Dit is de vierde keer dat het lectoraat in samenwerking met de gemeente Breda bedrijven onderzoekt. (PM)