Terug naar overzicht

Europees onderwijs blijft achter

Europa moet zijn hoger onderwijs drastisch hervormen, wil het de concurrentie aankunnen met de Verenigde Staten en Azië. De periode dat Europese landen qua kennis een voorsprong hadden op lagelonenlanden, is voorbij.
Dat staat in een beleidsbrief van de Lissabonraad, die de doelstelling analyseert om van Europa de meest competitieve kenniseconomie ter wereld te maken. Op basis van onderzoek van de Organisatie voor economische samenwerking en ontwikkeling (Oeso), pleit de raad andermaal voor kwalitatief beter hoger onderwijs, en meer publieke en private investeringen.

De Oeso ziet een wereldwijde toename van het aantal hoogopgeleiden. Vooral Aziatische landen zoals China en Zuid-Korea leveren steeds meer relatief goedkope hoogopgeleiden af. Europa steekt daar nogal schril bij af. In Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk is het aantal hoogopgeleiden stabiel, terwijl dat in Duitsland niet eens lukt.
Ook constateert het Oeso-onderzoek dat veel Europees talent buitenspel staat doordat er te veel op afkomst wordt geselecteerd. Vooral in de grote landen – Frankrijk, Duitsland, Italië –heeft de sociale achtergrond van scholieren nog altijd invloed op doorstroming naar het hoger onderwijs. (TdO/HOP)

Meer lezen?